Eläinlääkärissä

 

Ehkä huomasittekin jo blogini Facebook-sivuilta aamuisen kirjoitukseni vanhemmasta kisustamme… Hän on tässä noin kolmen viimeisen viikon aikana aivastellut vaihtelevasti aina silloin tällöin, ruokahalu on ollut aivan valtava ja nyt reilun viikon ajan hänellä on ollut myös ilmavaivoja. Kissa on 11-vuotias eikä mitään tällaista ole koskaan aiemmin ollut. Eilen huolestuimme tosissamme asiasta, kun huomasimme, että kissan vilkkuluomet ovat esillä koko ajan. Sehän ei ole hyvä merkki, vaan kertoo laskeneesta vastustuskyvystä/heikosta yleiskunnosta, jonka saattaa aiheuttaa jokin tulehdus.

019

Soitin sitten heti aamulla eläinlääkäriin; harmillisesti on menossa eläinlääkäripäivät ja suosikkieläinlääkärimmekin osallistuu niihin, joten menimme sitten uudelle eläinlääkärille. Heti sinne saavuttuamme vilkkuluomet olivat vähemmän näkyvissä, eläinlääkärikin siitä mainitsi, mutta itse mietin, että ehkä se johtui siitä, kun kissa oli niin peloissaan ja sen vuoksi silmät tosi suurina. Hän tutki pikaisesti kisun korvat ja suun, kaikki näytti olevan kunnossa ja suukin terve hampaita ja ikeniä myöten. Kehui, että kissa ei yhtään näytä ikäiseltään, niin nuorekas vielä eikä vanheneminen ole jättänyt merkkejä <3. Sydäntä kuunteli ja sanoi, että hengityksessä kuuluu jokin ylimääräinen ääni, joka voi viitata johonkin tulehdukseen. Hän antoi kissalle pitkäkestoisen (10 päivän) antibiootin piikillä. Pyysin sitten, että hän ottaisi verikokeetkin ja niin tehtiin. Tulosten pitäisi ehtiä valmistua huomiseen iltapäivään mennessä, joten odottelua siihen saakka. Tuloksista näkyy mm. maksa-arvot, munuaisten ja kilpirauhasten toimintaa ja ehkä vielä jotain muutakin, jota en enää muista.

Eläinlääkäri rauhoitti kisun verinäytteen oton ajaksi ja laittoi sitten lopuksi herätyspiikin. Nyt kissa vaikuttaa vaisulta ja väsyneeltä, mutta se voi johtua ihan noista tänään eläinlääkärillä koetuista asioistakin, kissat kun yleensä stressaantuvat moisista. Aamulla vaikutti nimittäin ihan normaalilta omalta itseltään, kuten aiempinakin päivinä. Huolestuin vain hetki sitten, kun kissa alkoi enemmän virkoamaan, sillä vilkkuluomet ovat nyt entistä enemmän esillä. Hieman tokkuraiselta tuo pieni vielä vaikuttaa, joten johtuukohan se vain siitä?

Tähän tyyliin hän viime yönkin tyynyni vieressä nukkui, kehräsi aina voimakkaasti kun pitkin yötä silloin tällöin silittelin <3.

004

Madotuksen aloitin kissalle eilen illalla (kolmen peräkkäisen päivän kuuri), joten kohta voi sulkea mahdolliset madot pois. Se kuitenkin voisi viitata tuohon valtavaan ruokahaluun, mutta entäs ne ilmavaivat? Eläinlääkäri ei siihen kommentoinut oikeastaan mitään. Onko teidän kissallanne ollut vastaavaa? Mietin vielä niitä hampaita, että näkyisiköhän kaikki niihin liittyvät tulehdukset ihan vain suuhun kurkistamalla vai vaatiiko röntgenkuvat (otetaanko niitä kissojen hampaista ylipäätään?)?

Valtava pelko, mitäs jos kohta on liian myöhäistä… Tuntuu, että pitäisi kiireellä selvittää asia eikä vain odotella kotona tuloksia! Voikohan kyseessä olla vain jokin flunssa, josta sitten tuo aivastelukin on johtunut ja joka aiheuttaa hengitykseen jotain ylimääräistä ääntä (kuten ihmisilläkin yleensä)? Eläinlääkäri ei olisi verikokeita ilman pyyntöäni ottanut, hän varmaankin ajatteli, että antibioottipiikki olisi riittävä. Tämä pelko kasvoi näin suureksi vasta tuon eläinlääkärikäynnin jälkeen, kun näin nuo entistä selvemmin näkyvät vilkkuluomet. Pelkään niin pahinta, en missään nimessä ole vielä vuosikausiin valmis tuosta pienestä rakkaastani luopumaan :'(.

017

 

Comments

  1. 28.11.2013 / 14:15

    Oletteko muutaman viikon aikana vaihtanut uusiin pesuaineisiin, hankkinut uusia huonekasveja tms.? Meidän allerginen/ herkkis kissaneiti reagoi nimittäin ” flunssalla”, rohinalla ja yleiskunnon heikkenemisellä silloin kun oireilu alkoi muutama vuosi sitten. Itse olin aivan varma, että kissalta on loppumassa sydän tai jotain muuta vakavaa, mutta eläinlääkäri antoikin neidille terveenpaperit ja lasten astmalääkkeen, sekä kehoituksen siirtyä vähemmän voimakkaisiin pesuaineisiin ja karsia kaikki voimakastuoksuiset asiat kissan elnympäristöstä pois.

    Parin viikon astmalääkityksellä ja ympäristön ” allergiasaneerauksella ” vaivat hävisivät ja ovat pysyneet poissa. Tämän lisäksi kissan yleiskunto voi laskea jo pelkästä stressistä, joka kannattaa pitää mielessä kun tekee salapoliisityötä kissan elinympäristössä.

    • 28.11.2013 / 16:19

      Mikään tuonkaltainen asia ei ole kodissamme/elämässämme muuttunut, joten syyn täytyy olla jokin muu. En myöskään keksi, mikä hänelle yhtäkkiä voisi stressiä aiheuttaa :/. Huomenna kuulemme verikokeiden tulokset, tarkkailemme kisua viikonlopun ajan ja jos ei näytä paranevan maanantaihin mennessä, vien silloin vielä vakioeläinlääkärisedällemme entistä perusteellisempiin tutkimuksiin.

  2. Piia
    28.11.2013 / 14:16

    Hei, onhan pikkuisella rokotukset kunnossa? Ettei olisi kissaflunssa?

    • 28.11.2013 / 16:20

      Kissaflunssan oireet ei oikein täsmää tähän… Ja sehän on niin kurja, että sen voi saada, vaikka rokotukset kunnossa olisivatkin.

  3. Tipi
    28.11.2013 / 14:24

    Vilkkuluomien näkyminen tosiaan viittaa johonkin vaivaan. Hienoa, että veit kissan välittömästi lääkäriin. Harmi vaan, että piti viedä täysin uuteen paikkaan. Ihmisten on jatkuvasti hyvä tarkkailla kissojen yleistä olotilaa, kaikki muutokset viittaavat aina johonkin. Toivottavasti ei tässä tapauksessa mihinkään vakavaan!
    Tärkeätä on, että kissa syö ja käy laatikolla tekemässä tarpeensa. Jos juominen ja syöminen loppuisi, tilanne on kissalle jo vakava.
    Seuraa muutaman päivän miten antibiootti- ja matokuuri vaikuttavat kissan yleiseen olotilaan. Osviittaa muuhun tilanteeseen saat, kun saat kokeiden tulokset.
    Mikäli vilkkuluomet vaan edelleen näkyvät, ilmavaivat jatkuvat, kannattaa varmaan käyttää uudelleen tutulla lääkärillä.
    Meidän kissa sai hengitystieinfektion kissanpennulta, joka yritettiin hänelle kotiuttaa tänne seuraksi. Kissa lopetti syömisen ja hengitys rohisi. Tropiksi 10 päivän anbitioottikuuri – auttoi.
    Ikävä tosiasia on se, että ulkona vapaasti kulkevat kissat voivat syödä kaikkea rotanmyrkystä sairaaseen hiireen, joten jotain voi sitäkin kautta tulla.
    Toivottavasti murheet menevät ohitse. Kerro ihmeessä miten tilanne etenee! Tsemppiä kissavanhukselle, täällä ollaan vahvasti hengessä mukana!

    • 28.11.2013 / 16:24

      Ilman muuta vein, minä en näiden murmeleiden kanssa kotona odottele, jos joku näyttää olevan vialla :).
      Ajattelin, että odotan huomiset tulokset ja sitten päivä kerrallaan seurailen kisun vointia ja heti eläinlääkäriin, jos vähänkään siltä tuntuu. Luulen, että vien hänet vakioeläinlääkärillemme maanantaina joka tapauksessa, niin valtava luotto siihen ihmiseen.
      Kiitos sulle Tipi!

  4. Tanja
    28.11.2013 / 14:25

    Voi voi sentään, se on aina niin ikävää kun rakas eläinystävä sairastuu:( Ymmärrän myös tuon huolen, koska meillä on kisu 10v, ja tuntuu että nykyään huolestun ihan kaikista äänistä mitä hän päästää, koska ikää kuitenkin jo on..

    Mutta yritä olla miettimättä asiaa liikaa, huomenna saatte varmuuden ja jos tilanne pahentuu, soita uudestaan lääkäriin! Vaiva voi tosiaan olla hyvin pieni ja äkkiä hoidettavissa.

    Tsemiä ja kisulle rapsu <3

    • 28.11.2013 / 16:26

      Kiitos Tanja! On kyllä niin kamalaa, ihan sydäntä vihloo katsella toista :'(.
      Haluaisin nukkua maanantaihin, kunnes eläinlääkärimme on taas sorvin ääressä – hänen vastaanotolleen haluan!

  5. aNNiKa
    28.11.2013 / 14:35

    Voi pientä! Toivottavasti olisi vaan pientä flunssantynkää tms. ja menee pian ohi!

    Itse olen jotenkin erityisen herkkä nyt kaikkeen kissoihin liittyvään kun itse menetin pikkuisen kissanpentuni kaksi viikkoa sitten äkillisen sairauden seurauksena. Meidän neiti oli vasta 14,5 viikkoa :( jotenkin sitä oli etukäteen niin varautunut siihen että karvakorva pyörii kuvioissa vähintään seuraavat 15 vuotta että aika epäreilulta tuntuu.

    Mutta kuten sanottu, toivottavasti teillä ei ole kyse mistään vakavasta ja kisunen toipuu pian!!! Sormet ja varpaat ristissä ollaan ruudun tällä puolen!

      • Nimetön
        28.11.2013 / 17:23

        Verikoe antoi osviittaa että joku noista inhottavista kissaviruksista (fip, felv…) mutta tarkemmin en tiedä. Kisu oli niin huonossa kunnossa kun vietiin lääkärille ettei saatu kuin pieni määrä verta niin ei asiaa saatu tarkemmin tutkittua :(

  6. Aikku
    28.11.2013 / 14:39

    Voi että on ikävää, toivottavasti rakas pikkuinen pian paranee eikä ole mitään pahempaa vaivaa! Täällä tassut ristissä toisen puolesta :)

  7. Viivitys
    28.11.2013 / 14:45

    Hyvä, että itse pyysitte kaikki testit samantien. Kisu on varmasti nyt rauhoituksesta ja antibiootista väsy tämän illan. Täällä ollaan hengessä mukana ja ymmärrän täysin huolesi. Meidän raitapaita on saman ikäinen ja on kokenut pari pahaa tilannetta, joista on kuitenkin selvitty. Ei ole vielä aika lähteä, vielä moneen moneen vuoteen! Zemppiä odotukseen ja rapsuja potilaalle! Täällä ollaan hengessä mukana <3!

      • Viivitys
        28.11.2013 / 19:29

        Pitäisi näköjään muistaa aina oikolukea omat höpinät ennen lähettämistä. Nyt oltiinkin näköjään oikein tuplasti hengessä mukana :o).
        Onko kisu piristynyt iltaa kohden vai vieläkö lääkärikäynti järkyttää? Meillä pysytellään usein koko ilta jossain piilossa, ettei vaan joudu uudestaan sinne kamalaan paikkaan!

        • 28.11.2013 / 21:08

          Tuplasti hengessä mukana oleminen voi olla ratkaisevaa! :)
          On piristynyt, lähes normaali. Oli ovella vastassa, kun tulimme kaupasta, ruoka maistuu kovasti ja ulos myrskyyn tahtoisi… Syliin tulee ja kehrää. Unohdinkin kertoa, että päivällä menimme suoraan eläinlääkäriltä vanhempieni luo: kissa hyppäsi siellä keittiön tasolle ja varasti lenkkimakkarapötkön (vaikka oli vähän tokkurassa, silti aistit pelas!) :D.

          • Viivitys
            28.11.2013 / 21:42

            Ihana kuulla! Makkaravaras :oD!

  8. Anne
    28.11.2013 / 15:00

    Paranemisia kisukullalle! Olisin itse aivan yhtä huolissani kuin sinäkin mutta eiköhän kaikki ole vain pelästymistä ja kisu tulee kuntoon. Muistan lukeneeni jostain joskus että vilkkuluomet ovat merkki että kissalla voi olla kuumetta? Ei ole kyllä tarkkaa tietoa eikä omaperäistä kokemusta. Stressi kyllä kuulemma aiheuttaa tätä, meidän pennulla näkyi vilkkuluomet meille tullessaan ja minä siitä heti eläinlääkärille höösäsin. Hän tuumasi stressiä, ja sitä se sitten vain olikin kai koska lähtivät pois päivän jälkeen. Paramisia misulle!

    • 28.11.2013 / 16:15

      Kiitos Anne! Huomasin vasta kotona, että eläinlääkäri ei mitannut ollenkaan kuumetta…
      Tämän kisun kohdalla en usko syyksi stressiä, vaikka ilomielin sen syyn kelpuuttaisinkin :).

  9. Ellyn
    28.11.2013 / 15:34

    Oi voi, karhunpoika sairastaa :(

    Tuo valtava ruokahalu ja ilmavaivat viittaisi suolinkaisiin, jotka on kyllä kissan madoista rasittavimmat vaikean häädettävyyden takia. Suolinkaiset myös heikentää kai madoista eniten yleiskuntoa.

    Toivotaan pikaista paranemista karvapallolle :)

    • 28.11.2013 / 16:13

      Toivotaan! <3
      Näin olen myös ymmärtänyt, mutta mistä johtuisi sitten se ylimääräinen ääni hengityksessä/aivastelut...

  10. 28.11.2013 / 15:35

    Voi pientä. :,( Äkkiseltään tuntuu kuitenkin, että ruokahalu ja kehrääminen ovat hyviä signaaleja ja viestivät siitä, ettei mistään todella vakavasta olisi kyse. Toivotaan ainakin näin! Meilläkin on joskus pärskitty, mutta ilmavaivoilta on toistaiseksi säästytty. Matokuuri sen sijaan sai kaverin ihan alamaihin ja kadotti ruokahalun lähes tyystin. Tsemppiä odottamiseen! Tuo tunne on aivan kamala, kun pikkukaverilla ei ole kaikki kunnossa. :((

    • 28.11.2013 / 16:30

      Toivomme, että ne olisivat viestejä juurikin tuosta. Tämä tunne on kyllä niin karmaiseva, en muistanutkaan kuinka kamala :'(.

  11. 28.11.2013 / 16:03

    Nämä ovat niin vaikeita asioita! Kissa piilottelee oloaan viimeiseen asti. Toivottavasti verikoe toisi jonkinlaista tietoisuutta asiaan. Pidämme peukut ja tassut pystyssä!

  12. Nimetön
    28.11.2013 / 16:10

    Meidän kissalla näkyi vilkkuluomet tosi pahasti. Käytiin hakemassa matokuuri ja sillä meni ohi. En muista kuinka nopeasti häipyivät, on jo muutama vuosi aikaa eikä ole sen jälkeen enään vaivanneet.
    Toivottavasti teidän kisulla yhtä harmiton vaiva.

    • 28.11.2013 / 16:12

      Ihana kuulla! Toivon tätä koko sydämestäni. Saitteko matolääkkeen eläinlääkärillä? Mietin, että pitäiskö huomenna hakea se sieltä, on tehokkaampi kuin apteekin lääkkeet…

      • Nimetön
        28.11.2013 / 22:04

        Ihan vaan apteekista. Meille heti joku kertoi että madoista se johtuu eikä lähdetty lääkäriin.

  13. moonangel
    28.11.2013 / 16:20

    Oletteko vaihtsneet jotain ruokaa kissoillenne tai antaneet jotain uutta? Meillä vanhempi kissa saa ilmavaivoja jos se syö kaupanraksuja. Huomasin tämän kun oli ystävän kaksi kissaa hoidossa muutaman päivän ja tuo ahmatti ehti käydä syömässä huomaamatta niitä. Meillä on yleensä eläinkaupasta ostettuja raksuja nuilla.

    • 28.11.2013 / 21:50

      Ei olla vaihdettu. Tai vaihdellaan aina silloin tällöin ruokia, ettei tarvis aina samoja puputtaa, mutta näin ollaan toimittu kissojen kanssa kyllä aina.

  14. Marja
    28.11.2013 / 16:38

    Hei!
    Pelkästään suun pintapuolisella tutkimuksella ei ihan kaikkea näy, kissojen hampaista otetaan ihan samalla tavalla röntgenit ja niissä näkyy sitten jos on jotain vaurioita, meillä on ne toisesta otettu. Kissathan voi tietty saada sairauksia muista kissoista, pihalta ja jopa meidän kauttamme, esim. likaisissa kengissä kulkeutuneista pöpöistä, mutta teillähän on varmasti rokotukset kunnossa. Ehkä kannattaa sitten mennä sinne omalle tutulle lääkärille jos edelleen ei ystävä vaikuta omalta itseltänsä. Se on muuten jännä miten hyvin sen omansa tuntee, heti huomaa jos kaikki ei ole kunnossa. Minun kaksi kissaani ovat meille muutamat säikäytykset tuottaneet, toisesta on huoli edelleen ja kaksi kissavanhusta (17 ja 18v.) olen jo joutunut hyvästelemään. Siinä kyllä sitten painitaan aika perimmäisten kysymysten äärellä!
    Teille toivon hyvää vointia ja tsemppiä, tosi paljon eläinlääketiede voi tehdä (seniori)kissan hyväksi aika pienilläkin toimenpiteillä!
    T: Marja Mikkelistä

    • 28.11.2013 / 21:54

      Kiitos tiedoista ja kannustuksesta Marja! Seuraamme tilannetta tarkasti ja soitan maanantaiaamuna eläinlääkärillemme joka tapauksessa. Parempi katsoa kuin katua! Haluan tehdä kaikkeni kisun hyväksi, ettei tarvitse mahdollisesti pahimman sattuessa sitten syytellä itseään.

  15. T
    28.11.2013 / 16:51

    Meidän kissalla (jo useampia vuosia sitten) oli myös vilkkuluomet näkyvissä, ja matokuurilla häipyivät. Toivottavasti teidän kisu paranee myös nopeasti, eikä matokuuria kummempaa tarvittaisi!

  16. 28.11.2013 / 19:29

    Meillä ei ole kissoja mutta meidän koiralla on ollut myös vilkkuluomi näkyvissä ja sillä oli silmätulehdus. Muistaakseni sai siihen jonkun lääkekuurin ja meni sillä ohi.

    • Nimetön
      28.11.2013 / 19:32

      Ja nukutuksen tai rauhoituspiikin jälkeen on ihan normaalia että on väsynyt ja kummallinen. Meidän koira ei taho pysyä rauhoituspiikkien jälkeen pystyssä kun on herännyt.

      • 28.11.2013 / 21:57

        Aivan. Kisu aika pian pääsi tolpilleen ja iltaa kohti on piristynyt lähes entiselleen. Toki luomiensa kera on edelleen surullinen näky.

  17. 28.11.2013 / 19:34

    Voi toista :( Kisun sairastuminen on aina niin kauheaa kun se ei millään osaa kertoa, että sattuuko johonkin. Minun yhdellä kissalla oli joskus matoja ja sen seurauksena ruokahalu kasvoi, mutta vatsa meni löysälle. Voisikohan ilmavaivat olla lievempi oire madoista? Toivottavasti olisi ”vain” matoja eikä mitään vakavampaa, tsemppiä sinne <3

  18. 28.11.2013 / 19:50

    Oi hurja!! Luin jo aamulla matkalla töihin facebookista, että teidän kisulla ei ole nyt ollut kaikki ihan kohdallaa. Oikein vatsasta käänsi, kun ajattelin sitä huolen määrää. Kun ei nuo rakkaat kisuliinit (eikä muutkaan lemmikit!) osaa tuntojaan sanoiksi pukea ja elekielikin eroaa ihmisen vastaavasta. Siksi esim. syömisen muutos on selkeämpi merkki kuin vain silkka syömättömyys…

    Toivon tosiaan muiden kommentoijien tavoin, että kysymys olisi vain madoista tai jostain kevyemmästä vilustumisesta, jotka menisivät ohi matokuurilla ja antibiooteilla.

    Tsemppiä!! <3

  19. Tiina
    28.11.2013 / 20:17

    Voih paranemisia karvaiselle kaverille! Kyllä noista kisuista on huoli suuri kun jotain sattuu, ovat kuin perheenjäseniä <3 <3

  20. Rags
    28.11.2013 / 20:27

    Voi ei! Toivottavasti ei ole mitaan vakavaa vaan menee pian ohi. Ymmarran niin hyvin sun huolesi. Elainlaakarikaynti, matokuuri ja antibiootit saattaa tehda kissasta vahan hiljaisen. Paljon paranemistoivotuksia pienelle murulle, sormet ja varpaat ristissa taalla, etta kaikki on ok!! <3

  21. Sara
    28.11.2013 / 20:46

    Tsemppiä kisulle!
    Meillä oli joskus ulkoileva kissa onnistunut saamaan matoja vaikka melko usein madotettiinkin, ja muistaisin että matojen myötä ruokahalu kasvoi, kissa laihtui hiukan ja ilmavaivojakin taisi tulla.
    Tämänhetkinen tokkuraisuus kissalla johtunee edelleen rauhoittamisesta, mulla ainakin vanhuskoira herää toooodella hitaasti horroksestaan jos joudutaan rauhoittamaan. Eihän se herätyspiikki kerralla ihmeitä tee ja tosiaan pitkin iltaa on mulla ainakin koira sitten väsynyt.
    Toivottavasti ei löydy kisusta mitään kummempaa ja saatte tulokset pian niin ei tarvitse murehtia!

    • 28.11.2013 / 22:08

      Näillä on joskus aiemminkin ollut matoja, olen nähnyt niitä pepun lähettyvillä, mutta mitään muuta oireita kuin ruokahalun kasvamista siitä ei aikaisemmin ole seurannut… Voisikohan oireet olla nyt noin pahat, jos matoja on ollut pitempään, en tiedä. Edellisen madotuksen tein muistaakseni elokuussa ja kissahan voi saada matoja piankin matokuurin jälkeen, joten jos on pitempään ollut piilevänä niitä niin kyllähän se heikoksi vetää, kuvittelisin.
      Kisu piristyi iltaa kohti, mutta luomet vilkkuu edelleen.

  22. 28.11.2013 / 21:17

    Paranemisia kisulle!

  23. Pilvi
    28.11.2013 / 22:26

    Voi pientä :(! Melko varmasti taitaa olla tavallista ärhäkämpi matohyökkäys. Mulle tuli myös mieleen suolistotulehdus, jollainen meidän Minillä oli pienenä. Asioiko tämä kisu sisällä hiekkalaatikolla vaiko ulkona? Eli tiedätkö, millaisia sen jätökset on tällä hetkellä? Jos kakka on löysää ja limaista, niin saattaa olla suolistotulehdus.

    Ja kaikille kissallisille hyvänä matolääkevinkkinä eläinlääkäristä saatava Milbemax. Pieni tabletti, kerta-annos ja kait aika ”hyvänmakuinenkin”.

    Iso, mutta hellä rutistus potilaalle!

    • 28.11.2013 / 22:30

      Kiitti Pilvi! Ulkona asioi eikä tien vieressä, vaan syvällä metsässä mun silmän ulottumattomissa… Nyt on niin liukastakin ja lunta vielä jonkun verran et tuntuu tällä jalalla vähän mahdottomalta rämpiä perässä, mietin sitä nimittäin tänään.
      Mitenhän tuo suolistotulehdus selviäisi..? Ja kasvattaako se ruokahalua? Entä miten se parannetaan?

      • Pilvi
        28.11.2013 / 22:39

        Minin sairaudesta on jo aikaa kuusi vuotta. Oli noin 5 kk ja meille juuri otettu. Mini oli paljon pienempi kuin muut pentueesta. Antibioottipiikki puri kuitenkin hyvin ja pian neiti oli kunnossa. Verikoetta ei kai otettu, nuo kakkaoireet oli niin selvät.

        En muista, oliko ruokahalu millainen, mutta kisu oli aika ruipelo. Ja kakka haisi hirvittävälle ja oli limaista :P. Raasu nukkui mun tyynyn vieressä ja korvat kuumottivat, oli ilmeisesti kuumetta. Mutta pian neiti parantui ja nyt on ponteva kissa :). Ilmavaivoja hänellä on välillä kun tulee pyörimään nenäni eteen kun olen koneella… HYH!

        Kannattaa googletella oireita. Mutta yritä olla liikaa huolehtimatta, onhan kisusi jo kuitenkin ollut ihan reippaana <3.

        • 28.11.2013 / 22:44

          Oireina oli mm. oksentelu ja sitä ei ole kyllä täällä ollut. Niin inhottavaa tämä, kun ei varmaksi tiedä, mikä on vialla :/.

          • Pilvi
            28.11.2013 / 22:51

            Mini ei kyllä silloin oksennellut. Varmistin mieheltänikin, että muistinko oikein. Mutta antibioottipiikki varmaankin auttaa nopeasti jos kyseessä on se tauti. En itse ole enää facebookissa, mutta siellä on joitakin hyviä keskusteluryhmiä (en vaan millään muista minkä niminen oli erityisen hyvä), missä voisit kertoa kisun oireista. Mutta pääasia, että kissa on kuitenkin jo reippaampi. Kerrohan huomenna lisää kuulumisia :).

            • 29.11.2013 / 09:00

              OK, eihän ne välttämättä aina ihan samat oireet sitten kaikille tulekaan.
              Kerron lisää sitten kun tiedän :).

  24. Heidi
    28.11.2013 / 23:04

    Kerro sitten niistä arvoista. Kiinnostaa erityisesti tuo kilpirauhasarvo. Vanhemmilla kissoilla se voi aiheuttaa ongelmia ja ilmenee suurena ruokahaluna mutta laihtumisena. Meillä ovat lisänneet vähän juomista ja tulleet ahneemmiksi -pitkäkyntiset ruokapöydässä, ärsy! Siksi vähän mietityttää olisiko tuota.

    • 29.11.2013 / 09:03

      Kerron, Heidi! Saan tulokset sähköpostiini, toivon mukaan mukana on jotain kommenttia/selitystä, jotta osaan niitä tulkita… Täälläkin on jo vuosia harrastettu tuollaista ”sisäsaalistamista” :D. Kun silmä välttää niin käpälä viuhuu tuolilta käsin :D.
      Kannattaa viedä kisut verikokeisiin, jotta saatte mahdollisen taudin ajoissa kuriin ja kisuille lisävuosia!

  25. Heli
    29.11.2013 / 01:52

    Kissa kannattaa madottaa 2 viikon päästä aina uudelleen,jos epäilee matoja. Ekalla kerralla kuolee madot, mutta munat jää ja niistä tulee uusia matoja 2 viikon päästä. Apteekista kannattaa ostaa Drontal nimistä matolääkettä,sillä kuolee kaikki madot. Muut lääkkeet eivät tehoa kaikkiin matoihin. Madot voivat aiheuttaa kissalla esim. aivastelua,yskimistä. Kissa voi oksentaakin matoja ja ne voi sitten kaivella kurkussa ym. Madotusta suosittelen molemmille kissoille ja uusinta 2 viikon päästä. Drontal annetaan vaan yhtenä päivänä, ei tarvitse monena päivänä lääkitä.
    Kissalle voi tulla myös kilpirauhasen liikatoiminta, siinä oireita oksentelu,rauhattomuus,syö paljon ja voi ruveta pissimään minne sattuu. Meillä 19 vuotias Melli-mummo sairastaa sitä. Lääkkeillä hoidetaan ja ei edes huomaa, että sillä olisi mitään sairautta.
    Munuaisten vajaatoiminta ei oikein sitten näy mitenkään, ennen kuin se on pitkällä. Ehkä kissa juo paljon ja laihtuu. Siihenkin lääkkeet ja meidän kissa eli 18 vuotiaaksi, vaikka oli kyseinen sairaus.
    Suolistotulehdus paranee antibiooteilla, oireita voi olla veristä ripulia, oksentelua,väsymystä, syömättömyyttä tai kissa syö paljon.
    Vanhat kissat yli 10 vuotiaat, kannattaa käyttää kerran vuodessa verikokeissa. Kuullostaa, että madoista saattaisi olla kysymys kissasi kohdalla. Verikokeet kertoo sitten tarkemmin.
    Pikaista paranemista kissallesi :)

    • 29.11.2013 / 09:15

      Voi kiitos Heli! Ja kiitos myös tästä perusteellisesta viestistäsi.
      Olin käsityksessä, että uusintamadotus tehtäisiin kolmen viikon päästä, mutta kahden viikon päästä jo siis voi? Matolääkkeet kun ei ihan mitään vitamiinipillereitä ole, niin en uskalla liian aikaisinkaan antaa. Täytyy vielä eläinlääkäriltä maanantaina tarkistaa.
      Olen eniten käyttänyt Flubenol-nimistä matolääkettä, kysyin eilen eläinlääkäriltä että onko se tarpeeksi tehokas ja hän sanoi että on. Tuota Drontaliakin olen joskus antanut, olen kuullut että matolääkettä olisi hyvä aina silloin tällöin vaihtaa, jotta kissa ei kehitä sille vastustuskykyä tms. Voisinkohan tehdä niin, että kun kisuilla on tällä hetkellä Flubenol-kuuri päällä, että antaisin sitten uusintakerralla Drontalin vai pitääköhän olla tuo sama matolääke silloinkin?
      Olisipa mahtava juttu, jos tuo aivastelukin johtuisi madoista! Nyt kissa ei ole aivastellut kahteen päivään. Muutenkin se aivastelu on ollut sellaista pari pärskettä/päivä eli ei mitään kovin rajua.
      Kuulin vakioeläinlääkäriltämme vuosi sitten, että munuaisten vajaatoiminnan saa ajoissa selville pissanäytteestä, verikokeesta vähän myöhemmin. En vaan millään saa tuolta kisulta pissanäytettä, en millään, ajatuksena jo ihan mahdoton. Hän ei halua ylimääräisiä ihmisiä ympärilleen kun on tarpeillaan :).
      Mulla tuli keskellä yötä mieleen yks ajatus ja oli vaikea enää sen jälkeen saada unta. Nimittäin eilen eläinlääkärissä kun kissa oli saanut rauhoituspiikin, hän oksensi tutkimuspöydälle ja melko läjän oksensikin! Mies oli ruokkinut kisun aamulla kuudelta (syönyt silloin puolikkaan annospussin) ja itse annoin ennen yhdeksää vielä pikkuisen ruokaa, siis vähemmän, mitä oli saanut aiemmin aamulla. Sitten kun hän oksensi, oli siinä myös se aamukuudelta syöty ruoka ja se näytti kyllä ihan vastasyödyltä, vaikka kello oli jo 10.30. Onko tuo normaalia ettei ruoka ollut sulanut, kertooko mahdollisesti ruuansulatusongelmasta? Kisun mahasta kuuluu aina silloin tällöin kovia murinaääniä, olen vain laittanut nälän piikkiin, mutta onkohan jotain muuta? :/

      • Henni
        29.11.2013 / 16:05

        Kissalla on suhteellisen pitkä ruuansulastusaika eli kuulostaa ihan normaalille että on oksentanut piikin jälkeen. Meillpäin suositellaan ennen rauhoitusta tai nukutusta 12 tunnin syömättömyyttä ettei pahoinvointia ja oksentelua tulisi.

        Mitä tuohon madotukseen tulee, niin ihan vapaasti voi käyttää samaa lääkettä useamman kerran peräkkäin mikäli ei madota esim. neljää kertaa tai useammin vuodessa. Itse suosisin myös Drontalia niin saa häädettyä ja suljettua pois kaikki mahdolliset loiset. Tietysti molemmat kissat kannattaa madottaa samaan aikaan kun yleensä ne tarttuu toisellekin.

        Kissat on sissejä, ei ne hevillä luovuta.
        Meillä on siis itsellä kaksi, joista toinen on ollut terve kuin pukki aina ja toinen tuli meille jäätyään auton alle, menetettyään siinä yhden jalkansa, on murtanut leukansa, on meinannut kuolla narsissimyrkytykseen ja madotuskin täytyy hoitaa lääkärinvalvonnassa kun on niin herkkä reagoimaan kaikkeen lääkitykseen. Monta kissanelämää on menettänyt ja silti on maailman kiltein ja iloisin veijari :)

        • 29.11.2013 / 18:41

          Siinä vaiheessa kun kissa ruokittiin, emme tienneet, tulemmeko pääsemään eläinlääkärille saman päivän aikana saatika sitä, että kissa rauhoitetaan. Eläinlääkäri ei myöskään tiennyt, että kyseinen rauhoitusaine aiheuttaa pahoinvointia. Jotku aineethan aiheuttaa, sillä joskus kissa pitää saadakin oksentamaan. Tuossa eläinlääkäri sekoitti kaksi rauhoitusainetta keskenään ja tuli odottamatta yrjö :).
          Madotin molemmat kissat Flubenolilla ja kahden viikon päästä annan toiselle Drontal-pillerin.

      • Heli
        29.11.2013 / 17:21

        Eläinlääkärin ohje oli tuollainen madotukseen.3 viikossa voi taas tulla niitä munia,ehkä? Merkkejä on hyvä vaihtaa,jos on ulkokissa ja matoja tulee madotuksista huolimatta. Meillä sisäkissoja niin en noita iäkkäitä madota usein, ettei niistä tule sitten mitään munuaisiin ym. Voit antaa sitä Drontalia seuraavaksi.
        Meillä lääkäri puristeli rakosta joskus sitä pissaa,kun kissa oli rauhoitettu. Verikokeista kyllä myös selviää munuaisenvajaatoiminta. Siihen meillä kissa sai Fortekor nimistä lääkettä.
        Toivottavasti asia n jo selvinnyt ja kaikki on kunnossa :)

        • 29.11.2013 / 17:38

          Joo kysyin asiasta tänään ja uusin matokuurin kahden viikon kuluttua.
          Annatteko tuota Fortekor-lääkettä joka päivä kissan elämän loppuun saakka? Sain tulokset ja meillä sama tauti, alkuvaiheessa. Mies toi apteekista myös tuota samaista lääkettä, lääkäri soitti reseptin apteekkiin.

          • Heli
            29.11.2013 / 19:03

            Meidän Miisalla oli munuaisenvaajaatoiminta, sairastui siihen n. 10 vuotiaana ja eli 18 vuotiaaksi.
            Fortekoria annettiin joka päivä ja kokeiltiin myös syöttää eläinlääkäriltä ostettuja ruokia. Ei syönyt niitä ja söi sitten niitä ruokia mitkä maistui. Munuaisarvot pysyivät lääkkeillä pelkästään hallinnassa.
            Muistaakseni Miisalla oli ummetusta alkuun ja siksi vietiin lääkäriin. Sinä samalla selvisi munuaisenvajaatoiminta,joka silloin oli vasta kanssa lievänä. Ihan virkeänä Miisa eli sen kanssa 8 vuotta. Meillä viisi kissaa, 2 nytten vanhempaa.Toinen 17-v ja ihan terve, toisella 19-v kilpirauhasen vajaatoiminta. Eläinlääkäreihin menee rahaa,mutta ei haittaa. Kyllä ne haluaa hoitaa mahdollisimman hyvin <3

            • Heli
              29.11.2013 / 19:06

              Harmillista, että kissasi sitä sairastaa :( Mutta, onneksi siihen on lääkkeet, niin voi elää ihan normaalia kissan elämää :)

            • 30.11.2013 / 10:15

              Tosi mielenkiintoista ja lohdullistakin kuultavaa tämä, kiitos että kerroit! Saimme juuri tuota samaa lääkettä kissallemme eilen ja hyvin meni pilleri tänäkin aamuna ruuan seassa :). On niin pieni, kun pitää vain puolikas kerrallaan antaa.

  26. 29.11.2013 / 08:33

    Kaikki menee hyvin. <3
    Silityksiä pienelle ja pikaista toipumista.

  27. Rita
    29.11.2013 / 12:00

    Joko on tulokset tulleet ja selvisikö niistä mitään?

    Tuntuu kamalan pahalta, kun kaikki ei ole hyvin rakkaalla karvakaverilla :( Kissa kun ei osaa itse kertoa, mikä on. Itse aina tarkkailen kissojani ja olen kaikesta epätavallisuudesta hyvin huolissani.

    Toivottavasti kaikki muuttuu hyväksi eikä ole mitään vakavaa. Haleja ja silityksiä <3

    • 29.11.2013 / 12:54

      Vielä ei ole kuulunut mitään, sovittiin että soitan kolmeen mennessä, jos ei mitään ole kuulunut. Toivottavasti tulokset on ehtineet täksi päiväksi valmistua!
      Kiitti Rita! On täällä kyllä sydän ihan sykkyrällä huolesta :(.

  28. -tintti
    29.11.2013 / 12:23

    Moikka, toivottavasti kaikki on hyvin, eikä kokeista ilmene kummempia vaivoja.
    Eläinten kanssa on aina hankalaa kun ne koittaa viimeiseen asti piilottaa kipunsa, eivätkä osaa kertoa, mihin ehkä sattuu :(
    Ja tätä huolta riittää sitten lastenkin kanssa, ainakin siihen asti, että oppivat puhumaan.
    Tsemppiä teille kaikkeen paranteluun, toivottavasti jo lepo ja madotus tuovat helpotuksen raitahaalarille! Ja toivotaan, että jalkasikin pian on entisellään!!

    • 29.11.2013 / 12:56

      Vielä ei ole tuloksista mitään kuulunut, toivon että ovat ehtineet täksi päiväksi kuitenkin valmistua.
      Jep, kaikista vaikeinta on seurata eläimen tai pienen lapsen sairastelua :(.
      Kiitos sulle! Toivotaan parasta. Jotenkin tuo oma jalka on täysin unohtunut ja tuntuu ihan vähäpätöiseltä kisun tilanteen rinnalla.

  29. 29.11.2013 / 12:48

    Minulle suositeltiin blogiasi, että täältä löytyy kuulemma paljon ihania kissakuvia, ja tottahan se on! Kaunis kissa, toivottavasti hän paranee pian.

    Sinulla on muutenkin hienoja kuvia, joten taidan jäädä vähäksi aikaa selailemaan juttujasi :)

    • 29.11.2013 / 12:58

      Voi kiitos Elise ja tervetuloa! Sinunkin blogissasi oli aivan ihana pieni kisunen!
      Kiitos kivan piristävästä viestistäsi tämän jännittävän päivän keskelle.

  30. Mg
    29.11.2013 / 13:54

    Hengessä mukana.. <3

  31. Tove
    29.11.2013 / 14:03

    Voi, täälläkin jännitetään teidän kisulin puolesta. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin tai ainakin parannettavissa. :)

  32. Pilvi
    29.11.2013 / 14:26

    Toivottavasti vilkkuluomet on jo poissa näkyvistä. Minillä muuten oli henkitorventähystyksen jälkeen (jossa siis oli nukutettuna), vilkkuluomet esillä. Eli kai tuollainen rasitus, stressi, saa ne näkyviin. Madot siis voivat olla syynä kissasi tapauksessa.

    Yleisenä vinkkinä myös, että kissallekin voi antaa maitohappobakteereja ruuan seassa, varsinkin jos maha on löysällä. Esim. kapselista voi sirotella osan ruokaan. (Ei ehkä koko kapselia, koska kissa on ihmistä paljon pienempi.) Rapsutuksia!

    • 29.11.2013 / 18:36

      Vielä näkyy luomet… En tiiä häipyykö ne sitten jotenkin viiveellä vai miten..? :(
      Eläinlääkärikin sanoi tänään kun soitin hänelle, että stressikin saa vilkkuluomet esiin, mutta ei kissalla nyt pitäisi mitään stressiä olla.

  33. Tipi
    29.11.2013 / 14:52

    Hei! Mitenkäs kisulla tänään menee? Kerrohan kuulumisia ehtiessäsi.
    Ja hyvää viikonloppua!

  34. Maikki
    29.11.2013 / 16:19

    Voi ei, kuulostaa kurjalta :(
    Meidän rakas 12 -vuotias kissa päästettiin ikiuneen hieman vajaat parisen viikkoa sitten. Kissan kunto romahti täysin parin viikon aikana ja loppujen lopuksi pikatestistä saatiin selville Felv. Pikatestit on toki aina epäluotettavia, mutta merkit kyllä puolsi tuota tulosta.
    Toivottavasti teidän kissalla on halua parantua, tsempit! :)

      • Maikki
        29.11.2013 / 17:50

        Ihan ensin kissa vietiin lääkäriin astmaoireiden vuoksi. Kissalla todettiinkin astma ja saatiin kortisoni -lääkitys. Tuosta seurasi virtsatientulehdus ja virtsatessa tuli runsaasti verta. Tähän taas saatiin antibioottipiikki (pariinkin otteeseen) ja Tramal -kipulääkettä.
        Tästä alkoikin alamäki, kissa ei enää suostunut syömään eikä juomaan ja laihtuminen oli hurjaa. Yhdessä vaiheessa lääkkeitä oli kuutta erilaista.
        Kissa vietiin tarkempiin tutkimuksiin ja tällöin Felv löydettiin. Lopulta mukaan tuli myös neurologisia ongelmia kuten huojumista, kehän kiertämistä, jumituskohtauksia (kissa saattoi tuijottaa seinää 10cm päästä vaikka kuinka pitkään) jne.
        Felvin toteamisen jälkeen meni vain viisi päivää ja kissa lopetettiin. Tilanne paheni todella nopeasti :(

          • Maikki
            29.11.2013 / 18:55

            Yritän vain ajatella niin, että kissa sai viettää meidän kanssa ihanat 10 -vuotta (tuli siis n. 2-vuotiaana meille suoraan kadulta).
            Ja nyt kisu on paremmassa paikassa lepäilemässä, ei enää pakkoruokintaa eikä kipuja <3

            • Nimetön
              29.11.2013 / 19:22

              Ulkokissa?

            • 30.11.2013 / 10:19

              Totta, noin minäkin ajattelisin. Toki se ikävä vaivaa pitkään, tiedän aiemmista lemmikkimenetyksistä. Mutta lohduttaa tieto, miten hyvän elämän lemmikki sai <3.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.