Tukholmassa

Sunnuntaita! Oli tarkoitus jo eilen kirjoitella tänne pientä matkakertomusta, mutta tuli kaikenlaisia yllättäviä esteitä… Nyt sitten istahdin koneelle ja tyhjensin kameran muistikortin, olipa mukava muistella minilomaamme Tukholmaan! Luvassa siis pientä matkakertomusta :).
Risteilimme Silja Europalla Turusta Tukholmaan (me ja muutama sata japanilaista ;D). Turussa oli tuolloin kovin helteinen ja aurinkoinen ilta, oli kiva katsella näkymiä ja ihailla auringonlaskua kannelta käsin.

Europalla tykästyimme kovasti erääseen ravintolaan, jonka nimeä en nyt muista. Siellä olisi ollut mukava istua iltaa hiukan pidempäänkin, mutta aikainen herätys Tukholman päässä jyskytti takaraivossa… Shoppailupäivä virkeänä vei siis voiton!

Perillä Tukholmassa olimme aamulla klo 6:10 eli aika hyvin oli aikaa hengailla kaupungilla ennen kauppojen avautumista ;). Mietittiin siinä metromatkalla keskustaan, että olisi ehkä ollut hyvä idea varata hotellihuone, jonne olisimme voineet mennä hetkeksi nukkumaan ennen ostoksille menoa, mutta päätimme sitten istuskella kahviloissa ja seurata Tukholman heräämistä. Sitä paitsi aika tehokkaasti ne hotellihuonerahat tuli käytettyä ostoksillakin… :P

Laiva oli tosiaan lastattu melko tehokkaasti japanilaisilla (ja heidän kameroillaan). Sekä meno- ETTÄ paluumatkalla… En ihan heti muista nähneeni vastaavaa turistiryhmää, joka olisi yhtä innokas pääsemään joka paikassa jonon etupäähän, hinnalla millä hyvänsä! Oli niin huvittavaa seurata Tukholman terminaalissa, kun odottelimme laivaannousua, miten japanilaiset kokoontuivat ryhmäksi keskelle terminaalia. Sitten kun näkivät ensimmäisten menevän turvatarkastusjonoon, lähtivät juoksujalkaa lentolaukkujen pyörät savuten jonoon :D. Jonottivat siellä sitten lähes tunnin muiden istuessa, mutta pääsivät kuin pääsivätkin ensimmäisten joukossa lopulta laivaan. Pariin otteeseen sain myös noukkia jonkun Canonin putken hiuksistani… Että jos suomalaisturisteista niin kyllä myös japanilaisturisteista on olemassa omat stereotypiansa (terkkuja vain japanilaiselle ystävättärelleni!) :)).

Lähes kaikki liikkeet Tukholmassa avautuivat vasta klo 10, mutta yllättävän nopeasti vierähti ne muutamat tunnit! Katselimme ohikulkevia tukholmalaisia, luimme Östermalmsnytt-lehteä (:D) ja kun alkoi viluttaa, etsimme kahvilan ja nautimme lämpimät latet.

Ennen kotoa lähtöämme etsiskelin netistä jonkinlaista infoa Tukholman ostosmahdollisuuksista, kaupunki kun ei ollut minulle ennestään kovin tuttu. Viimeisestä Tukholman visiitistäni oli aikaa jopa kymmenen vuotta! Löysinkin Googlen avulla ihan loistavan infopaketin P.S. I Love Fashion -blogista, kiitokset vain Lintulle! Tuo Tukholman shoppailuopas oli ainakin meille kovin hyödyllinen. Kaupunkina Tukholma oli oikein kiva, en tiedä miksi olen sitä jollain tapaa aliarvioinut, mutta nyt en taida odottaa ihan kymmentä vuotta seuraavaan visiittiin!

Illan tullen suuntasimme takaisin satamaan, jossa tällä kertaa oli odottamassa eri laiva: Galaxy. Myös Galaxy oli meille ennestään tuttu laiva (niiltä ajoilta kun se liikennöi Helsingin ja Tallinnan välillä).

Vaikka Galaxy on Europaa pienempi laiva, on se uudempi ja sen kyllä huomaa. Matka sujui Galaxylla myös paljon tasaisemmin ja mukavammin kuin Europalla, välillä ei edes huomannut olevansa laivassa! Olimme varanneet molemmille reiteille ikkunallisen hytin: Europan hytti oli todellakin perinteinen hytti, kun taas Galaxyn hytti muistutti enemmänkin hotellihuonetta:

Sellainen mukava miniloma! Ostoksista tulossa juttua myöhemmin, kunhan ehdin niitä kuvailla :).

Comments

1. 19.8.2012 / 13:45

Tuollainen miniloma kuulostaisi oikein mukavalta :) Oliko tuo kahden vuorokauden risteily ja kauanko Tukholmassa oli shoppailuaikaa? Meillä olisi yksi lahjakortti käyttämättä ja sen vuoksi mielenkiinnosta kyselen..

• 19.8.2012 / 13:49

suosittelen! meinattiin eka olla Tukholmassa hotellissa yksi yö, mutta päätettiin sitten kuitenkin näin :). eli laiva oli aamukuudelta Tukholmassa ja lähdettiin sit iltalaivalla takaisin eli semmoinen 12 tuntia oli aikaa maissa, ihan riittävästi ainakin pankkitilini mukaan ;D. yhteensä matkaan meni 1,5 vuorokautta.

2. 19.8.2012 / 15:28

Minä juuri eilen kotiuduin myös Tukholman matkalta. Teimme reissun Helsingistä ja vietimme yhden yön hotellissa Tukholmassa. Meille tuo on oikeastaan paras vaihtoehto, sillä kun pienen ihmisen kanssa on matkassa, niin päivä Tukholmassa -risteily olisi vähän liian nopeatempoinen juttu. Lapset kun aina asettaa omia haasteitaan matkusteluun. :)

Tukholma on yksi minun lempikaupungeistani euroopassa. Siellä on toisaalta jotenkin kotoisaa, mutta kuitenkin ihan erilainen tunnelma kuin Suomessa. Shoppailu luonnistuu siellä myös niiiin hyvin. :D Me kiersimme tällä matkalla oikeastaan vain sisustusliikkeitä.

Odotan mielenkiinnolla tuliaispostausta! :)

• 19.8.2012 / 18:35

joo on se ihan kiva kaupunki! eikä tarvitse välttämättä lentää päästäkseen sinne t. lentokammoinen ;).
      mäkin odotan sun ostospostausta!

3. 19.8.2012 / 16:21

Muutama sata japanilaista ;D Hihittelin täällä itsekseni sun jutuille, mitkä oikeesti on niin totta, kun on seuraillut kyseisen maan edustajien touhuja :)

Mun oli tarkoitus tänä kesänä päästä käymään Tukholmassa, mutta raksailu torppasi ne aikeet. Joku päivä sinne vielä haluan ja ehkä mieluiten arkipäivänä, niin on kaupatkin pidempään ja varmuudella auki!

• 19.8.2012 / 18:37

jep, nuo ryhmät kyllä erottaa. huomaa heti onko kyseessä japanilaiset vai kiinalaiset, heh!
      ens kesänä menet sitten ja nautit tämänkin kesän edestä :))

4. viv
    19.8.2012 / 16:32

Heh, joku matkustajakin huomasi japanilaiset ;D Itse olen ollut Silja Europalla töissä 4 vuotta, ja pakko sanoa, että kyllä niiden määrä on lisääntynyt huimasti! Ennen heitä ei oikeastaan huomannut edes terminaalissa.

Toivottavasti nyt edes nautitte matkasta Tukholmaan :)

-Viv-

• 19.8.2012 / 18:41

siis voiko niitä olla huomaamatta :D. mä vähän ihmettelin et miks ne tolle risteilylle haluaa! oisin ymmärtäny jos oisivat jääneet Ruotsiin, mut niitähän oli bussilastillisia myös Tukholman terminaalissa ;).
      nautittiin matkasta toki, tosin hytti taisi menomatkalla olla melko huonolla paikalla (vaikkakin kannella 10), sillä tärisytti niin valtavasti että odotin vain milloin rysähtää ;D. eipä juuri uni tullut silmään, osasyynä kyllä sekin että nämä japsit oli aika äänekkäitä ja saimme heitä hyttinaapureiksi ei vain vastapäätä vaan myös molemmille sivuille :D. a cruise to remember! :)

5. Liinu
    19.8.2012 / 18:38

Oltiin kaverin kanssa samanlaisella shoppailureissulla Tukholmassa tuossa keväällä. Kierreltiin Gamla Stanissa ennen kauppojen aukeamista. Tukholmassa oli kyllä vaikka mitä kivoja putiikkeja, shoppailusaldo oli tosiaan sen mukainen. ;) Jalat huusi hallelujaa, kun noin 10 tunnin shoppailureissun jälkeen päästiin hyttiin rentoutumaan.

• 19.8.2012 / 19:09

joo kyllähän tuolla ois helposti menny toinenkin päivä ;). mulla jalat oli varmaan niin järkyttyneet et kipu iski vasta seuraavana iltana: pohkeet oli niin kipeet et hyvä ku käveleen pääsin :D

6. 19.8.2012 / 18:56

Me oltiin mieheni kanssa samanlaisella minilomalla heinäkuussa. Oli mainio reissu muuten, mutta Tukholmapäivä jäi vähän lyhyeksi iltapäivällä alkaneen ukkoskuuron ja rankkasateiden vuoksi. Kivaa oli silti!! Hyvännäköinen hytti teillä on ollut!

• 19.8.2012 / 19:11

meillä oli aika tuuria säiden suhteen: aamulla oli hiukan vilpoista, mutta aamupäivällä jo paistoi ja kuumasti! iltapäivällä sitten ku oltiin syömässä, tuli valtava sadekuuro. sekin sitten lakkasi ja päästiin metrolle ihan kuivina :). tuo Galaxyn hytti oli kyllä tosi kiva meidänkin mielestä!

7. 20.8.2012 / 19:01

Tämä kommentti tulee hieman myöhässä, mutta aihe on itselleni ajankohtainen enkä malta olla kommentoimatta. :) Viime talvena olin siskoni kanssa juuri samanlaisella risteilyllä ja nyt suunnittelemme syksyistä uusintaa. Laiva oli aamulla aikaisin Tukholmassa ja kävelimme satamasta kauniissa kevättalven aamussa Grand Hotel Stocholmiin aamiaiselle. Ja en voi muuta kuin suositella! Oli ihanaa aloittaa shoppailupäivä ylellisellä aamiaisella pitkän kaavan mukaan:)

• 20.8.2012 / 19:12

voi mukava että jätit näin loistavan vinkin! tämä täytyy painaa mieleen seuraavaa matkaa varten :))