Vaunuviidakosta päivää!

 

Tätä aihetta on moni pyytänyt ja vielä useampi odottanut, itsestäni puhumattakaan! Vaunut on yksi suurimmista hankinnoista, joita vauvalle tehdään, joten pähkäilyyn ja vertailuun on ihan hyväkin käyttää aikaa. Mutta onhan tässä vaunuviidakossa ensikertalaisen pää ihan pyörällä, huh hah hei! Jonkinlaisia vinkkejä olen netistä lukenut ja olemme tutuiltakin saaneet, mutta itsehän se päätös on tehtävä: se mikä sopii toiselle perheelle vallan mainiosti, voi olla meille juuri väärä valinta. Vaihtoehtoja on monia, se on selvä! Tämän postauksen sisällä vilahtaakin monia kysymyksiä – lukekaahan konkarit tarkasti :).

Täällä pohdintaa aiheuttavat pääasiassa seuraavat seikat:

  • Perinteiset makuuvaunut vai yhdistelmävaunut?
    Erittäin todennäköisesti päädymme jälkimmäisiin.
  • Neljä vai kolme pyörää?
    Olemme neljän kannalla, koska nelipyöräiset ovat sivusuunnassa tukevammat.
  • Ilmakumipyörät vai muovipyörät?
    Ilmakumipyöriä puoltaa monikin seikka, vaikka niissä onkin rengasrikkovaara. (Kokenut vaunumyyjä tokaisi, että ehkä autoissakin olisi muovipyörät jos… ;))
  • Kiinteät vai kääntyvät pyörät?
    Kas tässä pulma! Luin netistä käyttäjäkokemuksia ja kääntyviä etupyöriä moitittiin mm. siitä, että kun ne lukitsee, kärsii ohjattavuus huomattavasti. Mielipiteitä/kokemuksia tähän?
  • Pehmeä vai jämäkkä jousitus?
  • Pehmeä vai kova kantokoppa?
    Olen kovan kantokopan kannalla.
  • Väri?
    Ehkä se helpoin osuus :).

Saa mieluusti esittää mielipiteitä ja omia kokemuksia näihin!  

Monenlaista vaunumerkkiä olemme pähkäilleet, mutta ehkä eniten mielessä on ollut Mutsyn vaunuehdokkaat: Urban Rider sekä pienemmillä ja kääntyvillä etupyörillä kulkeva 4 Rider.

Kuvakansiot1

Mutsy Urban Rider, Mutsy 4Rider, Stokke Crusi.

Kokosin näihin kollaaseihin nyt muutamia erilaisia vaihtoehtoja, malleihin en vielä niinkään ole perehtynyt, vain merkkeihin. Ensimmäisen kollaasin vaihtoehdot miellyttävät ulkonäöllisesti huomattavasti enemmän, mutta tokikaan pelkkä ulkonäkö ei tässä valinnassa ratkaise. Emmaljungaa niin kovasti kehutaan, mutta vielä en ole kyllä vakuuttunut, että ne ovat koko hypetyksen arvoiset. Minkäslaisia kokemuksia Briosta ja Gessleinista löytyy? Entä olenko unohtanut jonkin merkin, jota kannattaisi ehdottomasti myös miettiä?

Kuvakansiot1-001

Emmaljunga Edge Duo CombiGesslein F-1, Brio Happy.

Toivoisin vaunuilta laadun lisäksi helppoa käytettävyyttä kaikin puolin. Vielä ketterät ja kevyet (ja kivannäköiset :D) niin olisi aika täydellinen kombo. Usein saa lukea, että valintaan vaikuttaa mm. se, missä vaunuilla liikutaan: maastossa vai kaupunkialueella. No mielellään molemmissa! Näppäryyttä julkisia kulkuvälineitä ajatellen ei meidän kohdalla juurikaan tarvitse miettiä, sillä liikumme omilla autoillamme.

Kokosin tähän vielä muutaman hyödyllisen pointin Lekmerin sivuilta:

Kaupungissa kolmipyöräistä mallia pidetään usein näppäränä. Se mahtuu hyvin linja-autoon ja kulkee helposti ahtaistakin ovista ja käytävistä. Pienemmän kääntymissäteensä ansiosta kolmipyöräisillä vaunuilla on helppo liikkua, mutta toisaalta sivusuunnassa nelipyöräinen malli on tukevampi.
Nelipyöräiset vaunut voivat tuntua raskaammilta työntää, mutta uudet mallit ovat kaikkea muuta kuin kömpelöitä! Ne soveltuvat myös paremmin hieman epätasaisempaan maastoon ja liikkuvat kolmipyöräisiä ketterämmin lumessa ja sohjossa. Oivallinen kompromissi voi olla nelipyöräinen malli pienemmillä, kääntyvillä etupyörillä.
Mitä tulee pyörien laatuun, kulkevat ilmakumipyörät kokomuovipyöriä pehmeämmin, mutta rengasrikkoja voi toki tapahtua. Suurikokoiset renkaat taas rullaavat paremmin kuin pienet, mutta voivat kaupunkioloissa tuntua liiankin järeiltä.

Oletteko hankkineet vaununne kivijalkamyymälästä vai nettiputiikista? Mietin sitäkin, että jos vaunuihin tulee huoltotarvetta (käyköhän näin usein?), niin miten se järjestyy, jos takuuhommat hoidetaan jossain kauempana? Että miten pärjää sen ajan ilman vaunuja…

Mutta nyt kaikenlaisia vinkkejä jakoon, kiitos! Uskoisin, että täällä on monta silmäparia niitä odottamassa ja mieluummin kysyn näitä teiltä kuin keskustelupalstoilta :).

(Tuotekuvat lainattu Mutsy, StokkeEmmaljunga, GessleinBrio.)

 

Comments

  1. 19.1.2014 / 12:03

    Heips! Ihan sattumalta löysin otsikon johdattelemana blogiisi :)

    Oon ite vankkumaton kääntyvien etupyörien kannattaja. Mun mielestä kun kääntyvät etupyörät lukitsee, niin nniistä tulee heikosti ohjattavat eli nimenomaan sellaiset kuin neljä isoa kääntymätöntä pyörää aina on ;)

    Mulla on muuten buffaloissa vaahtokumipyörät. Niiden pitäis olla puhkeamattomat,mutta muuten tuntuma on tosi sama kuin ilmakumipyörissä.

    Kurkkaappa blogiini, muun muassa tässä pari tekstiä yhdistelmistä.
    http://lifeanddecorating.blogspot.fi/2013/07/apua-vaunuviidakkoon.html ja aika viimeisimmissä postauksissa on aiheesta pari lisää :)

    • 19.1.2014 / 13:31

      Kiva että löysit, tervetuloa! :)
      Tuntuu vain, että tuollaiset kääntyvät etupyörät ovat huonot talviaikaan. Kuvittelisi, että pyörivät ja tökkivät lumessa miten sattuu..? Tulenpas lukemaan nuo postauksesi, kiitos vinkistä!

      • remppis
        19.1.2014 / 17:56

        Katsopa vaikka mun postaukset bugaboo buffaloista. Niissä on isot mutta kääntyvät etupyörät.molempien hyvät puolet. Suomessa on vaan muutama päivä vuodesta kun joutuu lukitseen noi etupyörät, muuten toi kääntyvyys on huippu juttu. Meepä kokeileen vaikka johinkin liikkeeseen miten paljon hankalampi on mennä yksin ovesta ulos kääntymättömillä pyörillä vrt kääntyvillä :) kääntyvillä renkailla olevat kärryt kiepsahtaa eri suuntiin yhdellä kädellä näppärästi :) tsemppiä vaunuvalintaan!

        • 20.1.2014 / 09:06

          Kyllä, täytyy tehdä taas reissu johonkin vaunuliikekaupunkiin ja käydä testailemassa :). Kiitos!

          • 23.1.2014 / 12:37

            vaihtelunhalusta meillä ollut varmaan 31. rattaat/vaunut/tuplat jos oon pysynyt laskuissa mukana itse edes :)
            nyt meillä on kolmipyöräiset phil&tedsit kohta 3-vuotiaalla, eikä ne ole kyllä meinanneet kipata.
            niissä on 3 isoa ilmakumirengasta, kulkee myös talvella (Asutaan keskisuomessa) ja mulla ei ole ajokorttia :) joten ihan päivittäin niillä mennään..
            meillä on kerran ollut ”tavisrattaat” eli emmaljungan smart duot neljällä tavallisella renkaalla. lähti kahden viikon jälkeen kiertoon ;)
            meillä on kolme lasta ja on tykätty kääntyvistä pyöristä, mutta ne eturenkaat saa olla isot tai vaihdettavat.
            esim emmaljungalla, briolla, bugaboolla ja teutonialla TAI gessleinillä on vaihdettavat eturenkaat. kesällä kivat ja näppärät pikkupyörät, ja talveksi on helppoa laitta isot pyörät tilalle :)
            meille on myös iso tavarakori tärkeä, koska pitää niitä ruokaostoksia ja kesällä uimakamoja kuljetella mukana.

            toisaalta jos toiveissa on enemmänkin lapsia noin 3v sisään, esimerkiksi phil&teds, britax, bugaboo donkey on sellaisia malleja joista saa tuplarattaat eikä tarvitse ostaa sitten uusia.

            mutta jos päädytte lenkkeilytarkoituksessa isoihin rattaisiin, autoon on näppärää ostaa jotkin pienet matkarattaat jotka vie vähän tilaa.

            • 23.1.2014 / 19:20

              Teilläpäs on kokemusta monenlaisista! :)
              Meillä on nyt vahvimmilla Mutsyt, vaikka sitten joskus toinen lapsi tulisikin… Ajattelimme Mutsyja Urban Rider -rungolla ja lisävarusteina ostaisimme sitten kääntyvät etupyörät, jotka saa kätevästi aina vaihdettua, kun tarve vaatii.

  2. Jendi
    19.1.2014 / 12:32

    Moikka!
    Itse ajattelin ensin että ei kolmipyöräisiä mutta nämä ovat ketterämmät mutta ei kuitenkaan kiikkerät kuten luullaan. Itse olen ihastunut Bumbleride Indie-maliin johon saa myös kovan kopan ja menee maastossa kuin maastossa.

  3. Mari
    19.1.2014 / 12:35

    Meillä on juuri nuo Mutsyn Urban riderit ja niissä on kääntyvät takapyörät, jotka voi lukita. Ollaan tykätty. Lisäksi meillä on siihen se istuinosa, joten käy myös näin myöhemmällä iällä. Sen lisäksi hommattiin silloin siihen ne lisäadapterit, jotka kulkivat aina kaukalon (maxicosi cabriofix) mukana ja ne tarvitsi vain napsauttaa runkoon ja niin kaukalo kulki näpsäkästi esim tavaratalossa mukassa vaunujen pyörien kanssa. Ei tarvinnut autosta poisotettaessa vaihtaa kaukalosta vaunuihin jne. Samat vaunut menee vielä kakkoselle ja sittenpä me myydään ne pois. Ainoa asia minkä tuohon malliin haluaisin olisi heittoaisa, sitä ollaan kaivattu juurikin tuulisilla ulkoilureissuilla (ratasistuimen ollessa käytössä). Vaikka kaikki osat saa käännettyä molemminsuuntaisesti, on se esimerkiksi itselle liian painavaa, jos lapsi on kyydissä. Mutta silti pidän meidän kombosta. :) Gessleineistä olen kuullut hyvää, mutta omakohtaista kokemusta ei ole.

    Vastauksia noihin esittämiisi kysymyksiin omakohtaisilla kokemuksilla:
    – Meidän vaunut taitavat olla makuuvaunut, koska samaan runkoon saa sen istuinosan. On hyvä, en valita. Mutta jos tällaiseen päätyy niin ehdottomasti juuri tällainen systeemi, että runkoa pystyy hyödyntämään molempiin.
    – Me haluttiin nelirenkaiset, koska liikumme paljon luonnossa ja koettiin, että ne on tukevammat. Olen kuitenkin kuullut esim juuri noista Gessleineistä, että ovat yhtä tukevat vaikka niissä on kolme rengasta. Silti lumikelit ja neljä rengasta miellyttivät meitä yhdistelmänä enemmän..
    – Ilmakumipyörillä on pehmeämpi kulku ja etenkin jos lenkkeilee/ulkoilee paljon, on miellyttävämpi. Puhkeamisen vaara on ja meilläkin meni pari kertaa rengas puhki, kun ajettiin huomaamattoman kattopellinsirun päältä. Mutta ei huolta. Noita voi korjata ihan peruspyöränkumikorjaussetin avulla. Helppoa.
    – Jousitus.. En tiedä edes mikä meillä on. Pehmeä? Mutta ei liian pehmeä, kuten niissä retrovaunuissa, jotka meinavat karata käsistä.
    – Kova kantokoppa on enemmän minun makuuni. Koen sen tukevammaksi, mutta makuasia.
    – Väriksi itse valitsimme sukupuolineutraalin mustan, koska vaunut käyvät sitten molemmille sukupuolille.
    – Me hommattiin meidän urban riderit nettimyymälästä, koska silloin niitä ei myyty täällä liikkeessä. Nyt kyllä myydään täälläkin. Ei ole tarvinnut huoltaa. Lisätarvikkeita tilattu netistä tai sitten nyt täältä myymälästä.

    • 19.1.2014 / 14:12

      Mitenköhän vaikuttaa käytännössä, jos kääntyvät pyörät ovat edessä tai sitten takana, kuten teillä..? Olisi kiva kuulla kokemuksia tähän!
      Voi voi, en hoksannut, että noista puuttuu tuo heittoaisa! Ajattelisin sen tulevan tarpeeseen.
      Teidän vaunut on yhdistelmät, koska samaan runkoon saa sekä makuu- että istuinosan :). Babystylen sivuilta: Yhdistelmävaunut toimivat sekä vaunuina että rattaina. Tällöin vauvavaiheessa käytetään erillistä, runkoon kiinnittyvää vaunukoppaa tai ratasosan sisälle tulevaa kantokoppaa tai kantokassia.
      Iso kiitos sulle Mari perusteellisista vastauksistasi! :)

      • Mari
        19.1.2014 / 15:29

        Mitä itse olen vertaillut edessä ja takanapyöriviä keskenään niin minusta takanapyörivät on tukevammat ts ei niin huterat. Ainakin itsellä tuntuu hallittavuus näillä paremmin, mutta käyttökokemusta ei ole toisista. On varmaan nekin hyvät. Mutta ei kannata liikaa minusta tuota ominaisuutta tuijottaa. Alussa se tuntui kätevältä kun kaukalon ja rungon kanssa liikkui kaupassa, mutta nyt myöhemmin sitä ei ole tullut käytettyä.

  4. Myy
    19.1.2014 / 12:39

    Yksi hyvä vaihtoehto, mitä kannattaa/voi miettiä, on sellainen yhdistelmäpaketti jossa pelkään runkoon saa laitettua helposti turvakaukalon kiinni.
    Silloin on helppo käydä esim. kaupassa. Ottaa rungon esille ja nostaa turvakaukalon siihen kiinni.
    Kova kantokoppa on kivempi kesällä, ei niin lämmin kuin pehmeä.

    Tässä pari mun ajatusta…

    • 19.1.2014 / 14:14

      Totta! Tuota täytyy miettiä, että tuleeko se meillä miten tarpeeseen… Kova kantokoppa on minunkin valintani! Kiitos kommentistasi :).

  5. Maikki
    19.1.2014 / 12:51

    Tää on aina niin mielenkiintoinen keskustelunaihe ;)Mielipiteitä riittää..
    Meillä ollu kahdella lapsella käytössä emmaljungan city crossit pehmeällä kopalla. Nyt kolmannelle ostettiin kova koppa, tykkään varmasti siitä enemmän.
    Ja jos oltais raskittu ostaa uudet kärryt, ne ois ollu ehdottomasti kääntyvillä etupyörillä! Asutaan maalla, todella harvoin käydään rattaiden kanssa kaupungissa. Enemmänhän täällä tarvii ketteriä kolmipyöräisiä epätasasessa maastossa kuin kaupungissa :)
    Mutta niiden etupyörien pitää olla yhtä isot kuin takarenkaat. Monilta monilta monilta oon kuullut pelkkää huonoa kääntyvistä PIENISTÄ renkaista. Tuplarattaat meillä isoilla kääntyvillä etupyörillä ja en voi kun kehua niiden helppokäyttöisyyttä!!
    Kattokaapa vielä Teutonian rattaat läpi. Itse kattelin pitkään meille spirit 3-rattaita keinonahkaisena, mustana ja valkoisena. Ja monilla tutuilla on ne, paljon kehutut ovat!

    • 19.1.2014 / 14:17

      Mielipiteitä kyllä riittää yhtä monia kuin käyttäjiäkin! Onkin oma savottansa poimia näistä ne itselleen olennaisimmat :D. Pää pyörällä jo nyt… Mutta paljon tärkeää ajateltavaa olen saanut, kiitos teidän!
      Luulen, että itse vaunuilen eniten asfalttiteillä, mutta varmasti joskus epätasaisellakin maaperällä.
      Kiitos Teutonia-vinkistä! Onko sillä merkillä kääntyvät isot etupyörät?

  6. Jenni
    19.1.2014 / 12:52

    Meillä on Gessleinin F6-vaunut, ja niitä voin kyllä suositella niiden monikäyttöisyyden vuoksi. Niissä on helposti vaihdettavat etupyörät, eli niistä saa sekä isopyöräiset, tukevat retkeilyvaunut että ketterät shoppailuvaunut kääntyvillä etupyörillä. Tuossa mallissa edes lukitsemalla ne kääntyvät etupyörät niistä ei saa kovin mukavia pelejä pitemmille vaunukävelyille. Kyllä se niin vaan on, että tuolla lumessa tarpoessa niillä pienillä etupyörillä ei tee yhtään mitään, vaan isot pyörät on mun mielestä ihan ehdottomat. Ja sitten taas tuolla kaupoissa liikkuessa ne pikkupyörät on tosi näppärät :)

    Lisäksi turvakaukalon saa adapterilla runkoon kiinni, mikä on myös tosi kätevää. Kaverilla on F6:set ilmakumipyörillä ja meillä on niillä muovipyörillä ja noista mun mielestä ehdottomasti ne ilmakumipyörät on paremmat.. Laadusta en osaa muuta sanoa, kuin että meillä ollut kohta 7kk käytössä eikä ole ollut vielä ainakaan mitään ongelmaa.

    • 19.1.2014 / 14:18

      Kuulostaapa käteviltä nuo vaihdettavat etupyörät! Kiitos, että kerroit kokemuksiasi! :)

  7. Ansku
    19.1.2014 / 12:57

    Teutoniaa et maininnut ollenkaan. Se on saksalainen laatumerkki ja suomessakin melko suosittu. Meillä on ollut kolmella lapsella Teutonian malli, jossa kääntyvät etupyörät. Tyytyväisiä ollaan oltu, enkä ikinä vaihtaisi enää kääntymättömiin pyöriin. Ehkä silloin harkitsisin kääntymättömiä pyöriä, jos lähes päivittäisin kävisin pienillä töyssyisillä metsäteillä ja kaupungissa tulisi käytyä erittäin harvoin. Kääntyvät pyörät on ihan ehdottomat shoppailu reissuilla, kun pitää pujotella hyllyjen väleissä. Yks haittapuoli on ainakin sellaisissa kääntyvissä pyörissä, jotka on pienet ja joissa on jousitus. Se on se, että jos isohkoa parivuotiasta haluaa pitää niin, että kääntää kopan kasvot menosuuntaan. Silloin istuma-asennossa lapsen paino tulee enemmän etupyörille ja rattaita on huomattavasti raskaampi työntää. Myös etupyörien jousitus löystyy. Tuli vielä mieleen Hartan-merkkiset rattaat, jotka ystävillämme on. Niillä on sellainen malli, jossa on heittoaisa eli rattaiden aisan pystyy kääntämään kesken ajon toiseen suunta, jolloin kääntyvät etupyörät jää taakse, ja isot etupyörät ovat edessä. Tosi näppärä toiminto esim. talvella, jos yhtäkkiä tulee auraamattomia teitä. Ne on myös laadukkaat rattaat, jota täällä etelämpänä myydään paljon. Vielä tuohon netistä ostamiseen. Me ostimme vaunut Vauvamaailmasta, jossa ne oli edullisemmat koska ne tuli suoraan Saksan tehtaalta. Yks takuuasia tuli kerran ja meidän piti vain ottaa kuvia viasta ja kertoa mitä oli vikana. Vaunumaailma lähetti viestiä Saksaan ja saimme postissa kokonaan uuden rungon, koska vika oli sellainen, että sitä olis ollu vaikea korjata. Eli tuolla liikkeellä kyllä asiakaspalvelu toimi loistavasti. Tulipas pitkä sepustus, mutta toivottavasti on apua!! :)

    • 19.1.2014 / 14:21

      En tosiaan maininnut, hyvä että sekin merkki tuli nyt näissä kommenteissa esiin!
      Itse käytän vaunuja varmasti vähemmän shoppailureissuilla, eniten lenkeillä, mutta lenkkeilytiet on kyllä asfalttia… Kiitos sulle monipuolisesta kommentistasi! :)

  8. 19.1.2014 / 13:15

    Me ostettiin tytölle Emmaljungan City Crossit kovalla kopalla ja en voisi olla enempää tyytyväinen niihin. Samat menee siis perintönä tällä pikku-kakkosellekin. Suosittelen, että käyt testailemassa erilaisia vaunuja ihan liikkeissä ja kokeilet mikä tuntuu sinusta ”ajo-ominaisuuksiltaan” juuri sinulle parhaimmalta. Näin mekin käytiin kokeilemassa ja Emmaljungat vei voiton itsellä.

    Pidän siitä, että nuo Emmaljungat on sellaiset, että ne ei ole liian ”härpäkemäiset”, mutta kaikki toimii niinkuin pitäisi. Lisäksi ne ovat tosi kevyet, vaikka ovatkin reilun kokoiset. Meillä on sitten ratasosa erikseen tähän runkoon.

    Nyt seuraavalle aiotaan kuitenkin tehdä sellainen hankinta, että ostetaan näihin vaunuihin adapteri, jolla saadaan turvakaukalo kiinni suoraan vaunurunkoon. Näin on tosi helppo sitten esim. kauppakäynnit suorittaa, kun lasta ei tarvitse herätellä kaukalosta ja asennella eri vaunuihin tai sitten sitä kaukaloa asentaa ostoskärryihin viemään kaikkea tilaa. Tämä on sellainen asia, jonka olisin tahtonut huomata jo ensimmäisen kanssa, olisi päässyt NIIIN paljon helpommalla.

    Pyöristä sen verran, että kannattaa miettiä tarkkaan sitä, millaisella alustalla vaunuja tulee työntelemään. Meillä on puhkeamattomat renkaat näissä meidän City Crosseissa ja ne on kyllä mennyt niin kevyesti niin sepelillä, soralla kuin asfaltillakin.

    • 19.1.2014 / 13:23

      Kiitos näistä tiedoista! Adapteria olen ajatellut ihan alusta asti, jotta saa kaukalon runkoon kiinni.
      On vain vaikea kun asutaan täällä pienellä paikkakunnalla, jossa on vain yksi vaunuja myyvä liike (pieni valikoima); vaikea käydä testailemassa. Täytyy aina lähteä vähintään 100 km päähän testiajolle, huoh :D.

  9. Hanna
    19.1.2014 / 13:17

    Minä sanoisin, että yhditelmä ehdottomasti. Kolmipyöräisistä ei ole kokemusta, mutta itse en tykkään niiden ulkonäöstä. Meillä oli matkarattaissa kääntyvät pyörät ja niistä kyllä ihan tykkäsin, näppärä liikkua ainakin kaupungissa, muualla ei niitä juurikaan käytetty.
    Mutta ihan ehdoton mikä pitää olla on heittoaisa, se on niin kätevä, ei tartte alkaa vaunuja vetämään jos esim aurinko paistaa tai oikein tuiskuttaa, saa vain kääntää aisan ja jatkaa työntämistä.

    • 19.1.2014 / 14:23

      Heittoaisaa pidän minäkin kätevänä! Mietin nyt sitäkin, että riippuen mihin vaunumalliin päädymme, niin voi olla, että joudumme hankkimaan matkarattaat vielä erikseen… On niin kookkaita nuo vaunut, etten varmasti jaksa niitä monta kertaa takaluukkuun nakata :D. Ja kuvittelisin, että autoilen vauvan kanssa suht paljon, kun olemme kaksistaan päivisin…

      • Mari
        19.1.2014 / 21:59

        Jos päädytte urban rideriin heittoaisan puuttumisesta huolimatta niin ne ainakin jaksaa autoon heittää useamminkin. Kun kopan ja rungon saa erilleen, on runko helposti laitettavissa kasaan ja koko höskä autoon. Tai jo kaupoille lähtiessä et ota mukaan kuin kaukalon ja rungon ja niinpä sun ei tarvi laittaa kuin kaukalo takapenkille ja runko konttiin. :)

        • 20.1.2014 / 09:42

          En nyt keksi kyseisistä vaunuista mitään muuta puutetta kuin tuon heittoaisan, joten vahvoilla ovat edelleen! Mietin, että sitä tarvitsisimme lähinnä istuinratasvaiheessa kevätkesällä 2015 kun aurinko alkaa porottaa. Lapsi on silloin jo reilun vuoden ikäinen, joten ehkä hän odottaa vieressä, kun käännän menosuunnan :D.
          Tuosta peräluukkuun heittämisestä suuri plussa; ei tarvitsisi hankkia matkarattaita erikseen!

  10. Hennis
    19.1.2014 / 13:23

    Aivan ehdoton mielipide siitä, että Emmaljungat ON kaiken hypetyksen arvoiset. Laatua joka kantilta katsottuna. Juuri laitoin meidän kahta lasta palvelleet Emmaljungan yhdistelmät kiertoon (hyvään jälleenmyyntihintaan vielä, vaikka ikää vaunuilla oli jo 6 vuotta) ja minkäänlaista huoltotoimenpidettä/korjausta ei vaunut koskaan vaatineet. Renkaat toki punpattu muutaman kerran, ostajallekin kerroin, että tän nuorimmaisemme aikana muistaakseni kokonaiset 2 kertaa on täytetty. Renkaiden pinnatkaan olleet menneet miksikään, vaikka meillä on ollut 2 koiraa, joten kilometrejä on kertynyt.

    Parit muun merkkiset kaupunkirattaat on käynyt meillä kääntymässä ja useamman tuttavan eri merkkisiä vaunuja olen päässyt kokeilemaan ja silmäilemään, niin Emmaljungat on ihan yksiselitteisen ja ylivoimaisen parhaimpina selvinneet pitempiaikaisesta käytöstä.

    • 19.1.2014 / 13:26

      OK, ääni Emmaljungalle siis :). Täytyy niitä vielä käydä liikkeissä testailemassa… On vaan aika ruman näköisiä vaunuja kyseisellä merkillä, että ei meinaa huvittaa edes testiä :P.

  11. Henna
    19.1.2014 / 13:25

    Meillä on käytössä juurikin nuo Mutsyn 4Riderit ja en voi kyllä muutakuin kehua!! :) Kaupungissa älyttömän ketterät kääntyvien etupyörien ansiosta, pururadallakäydään niiden kanssa myös juoksemassa eikä oo tullu ongelmia vastaan. Haluttiin kääntyvillä ilmakumipyörillä olevat vaunut, ja vieläpä tukevat ja sirot. Sellaiset saimme! Asiaa puolsi vielä se, että työntöaisan sai sopivalle korkeudelle myös yli 2m pitkälle miehelleni, yllättävät monissa vaunuissa se koitui ongelmaksi.

    Nyt meillä on ollut käytössä ratasosa 1,5 vuotiaalla neidillä eikä senkään kanssa ole ollut ongelmia. Ensi kuussa tuleekin sitten taas koppa käyttöön kun seuraava tulokas syntyy :) Ostin lisäosana runkoon vielä tuplaistuimen (en tahtonut vaihtaa vaunuja tuplavaunuihin), jotta vauva ja 1,5vee mahtuvat samaan kyytiin lenkkipolulle ja kaupungille :)

    Samoin kannattaa ostaa vaunuihin heti se suurempi ”ostoskori” joka myös näppärä, saa pikana irti ja takaisin ja mahtuu pieneen tilaan!

    Jos kaipaat lisätietoja tai käyttökokemuksia vaunuista niin vastailen mielelläni! :)

    • 19.1.2014 / 14:26

      Kiva kuulla Henna! Oletko kokenut suurena miinuksena sitä, ettei vaunuissa ole heittoaisaa? Tai sitä, että kääntyvät pyörät ovat pienemmät kuin kääntymättömät takapyörät? Luuletko, että isommat etupyörät kääntyvinä olisivat paremmat?
      Onnea ja voimia loppuodotukseen! :)

  12. 19.1.2014 / 13:58

    Meillä oli ensimmäisellä lapsella yhdistelmät ja olivathan ne ihan hyvät niin kauan kun niitä ei tarvinnut nostaa autoon kyytiin, koska painoivat kuin synti ja veivät koko takakontin eikä tilaa jäänyt muille tavaroille. Jossain vaiheessa vaihdettiin ne Teutonian Timmyihin, jotka olivat lähes täydelliset. Pienet ja kevyet, mutta kuitenkin isohkoilla renkailla. Ratasosan sai ihan makuuasentoon, joten esimerkiksi toppapussin tai kopan kanssa menisivät pienelläkin vauvalla. Meillä näitä ei kuitenkaan otettu vauvalla käyttöön ihan vain sen vuoksi, että aisa jää meidän 185cm miehellä liian lyhyeksi.

    Yhdistelmien sijasta ostaisin kunnolliset kuomurattaat, joiden selkänoja menee makuuasentoon ja ostaisin niihin joko pehmeän tai kovan kantokassin. Näin on kätevämpi säilyttää sitten sitä kassia mitä yhdistelmien kokonaista isoa koppaa jossain kaapissa tai varastossa. Rattaat ovat yleensä myös kevyempiä ja menevät pienempään tilaan. Emmaljungan city cross meilläkin oli tarkoitus ostaa, mutta myyjä myi vahingossa meille ceroxit city crosseina ja koska meidän ei tarvitse noita rattaitai kuljettaa mukana kun säästettiin ne teutoniatkin, niin jätettiin ne meille kuitenkin kotikäyttöön. Meillä ei ole koskaan ollut tarvetta sille adapterille, millä kaukalon saa rattaisiin, koska ruokakauppaan on helppo ottaa koko kaukalo mukaan. Ehkä eri asia jos pörräisi jatkuvasti jossain kauppakeskuksessa, mutta kun täällä niitä ei ole :D Tarvittaessa laitettiin sitten isommissa kaupungeissa vauva ihan rattaisiin eikä kopan kanssa rattaisiin. Itse en ruokakauppaan jaksaisi alkaa erikseen ottamaan vaunuja peräkontista ja asentelemaan siihen mitään kaukaloa kun on niin helppo nakata kaukalo telakasta mukaan ja laittaa se kärryihin.

    • 19.1.2014 / 14:07

      Hyviä pointteja ja ajattelemisen aihetta annoit Laura, kiitos!
      Oon varmaan vähän huonosti ilmaissut asian, mutta noilla makuuvaunuilla tarkoitan nimenomaan makuuvaunuja (joillain merkeillä runkoon ei saa istuinosaa lainkaan). Yhdistelmävaunuilla tarkoitetaan kaikkia vaunuja, joihin saa sekä makuu- että istuinosan. Tässä lainaus Babystylen sivuilta:
      Yhdistelmävaunut toimivat sekä vaunuina että rattaina. Tällöin vauvavaiheessa käytetään erillistä, runkoon kiinnittyvää vaunukoppaa tai ratasosan sisälle tulevaa kantokoppaa tai kantokassia.
      Eli nuo kuvailemasi kuomurattaatkin ovat yhdistelmät :). Huh, kyllä näissä pitää ottaa huomioon niin miljoona asiaa että! Onneksi aloitimme miettimisen jo nyt :D.

      • remppis
        20.1.2014 / 00:32

        Anteeksi kun tungen nenäni teidän ajatusten vaihtoon, mutta Teutonia Timmyt ei oo yhdistelmät vaan kuomurattaat, joista saa pienellä omakätisellä tuunauksella ”yhdistelmät” :) Ja pakko peesata Lauran ajatuksia, Timmyistä oon kuullut vaan hyvää! :)

        • 20.1.2014 / 10:01

          OK. Tarkoitin tuon lauseeni tästä lauseesta eteenpäin:
          ”Yhdistelmien sijasta ostaisin kunnolliset kuomurattaat…” :)

  13. Minna
    19.1.2014 / 14:13

    Kun väri on se helpoin, ni onks se valkonen? Vai musta, niinku kuvissa? ;)

      • Minna
        19.1.2014 / 19:10

        :)

  14. star
    19.1.2014 / 14:21

    Vaunujen valitseminen on niin vaikeaa! Tsemppiä!

    Itselle on jonkun aiemmin mainitsemat Bumbleridet tutut ja täytyy myöntää, että tyytyväinen en ole ollut. Tavaratila on iso, mutta sen aukko on ahdas. Ei puhettakaan, että saisi kauppakassin mahtumaan suosiolla. Ja toinen miinus on renkaat, ne on äärettömän hyvät kelillä kuin kelillä, mutta niitä saa olla pumppaamassa aivan liian useasti. Sisäkumit on vaihdettu, mutta sama jatkuu edelleen. Ja se pumppaaminen ei onnistu kaikilla pumpuilla, vanteissa on niin vähän tilaa pumppaamiselle. Ja renkaan vaihto on todella kova homma, muovinen vanne kun ei jousta yhtään ja renkaan saa survoa väen vängällä paikoilleen, ja siitä syystä meillä on yksi vanne aivan vino.

    Kun rattaita mietittiin, eräs jo vanhempi myyjä suositteli Teutoniaa, ne ovat kuulemma vaunumerkkien Mersu :)

    • 19.1.2014 / 14:42

      Kiitos, tsemppiä tässä tosiaan tarvitaan *hiki otsalla*.
      Hyi mikä painajainen tuollaiset renkaat, joita saa olla koko ajan pumppaamassa – ei kiitos!
      Teutonia on saanut muitakin ääniä, täytyy tutustua :).

  15. Sanna
    19.1.2014 / 14:21

    Minuta kova koppa on parempi koska on isompi. Pehmeä koppa ja talvivarustus ei oikein sovi yhteen. Meillä oli kaksosten rattaissa pehmeä ja poika ei mahtunut kovin pitkään.

    Yksi iso ja tärkeä juttu mulle on jarru. Elä laita mitään muovista. Emmaljungissakin se jäätyi aina talvella kiinni ja kurakelillä se ei toiminut kun oli loskaa ja hiekkaa välissä. Se oli kiva kun kerhoon mennessä olit laittanut jarrut päälle ja kun tuli kerhosta ei se enää auennut ;)

    Meillä on odottomassa Emmaljungan Edget classic rungolla :) Tykkään siitä että ne on isot ja jämäkät. Tavallinen citykoppakin oli aika surkea verrattuna tuohon.

    • 19.1.2014 / 14:43

      Hyvä jarru-pointti, kiitos siitä! Mun luonteella olisi vaunut jääneet kerhon pihaan :D.

  16. Annaleena
    19.1.2014 / 14:29

    Meillä on ollut käytössä Emmaljungan Duo Edget. En voi muut kuin kehua. Tarvitsin vankat vaunut sillä ulkoilutin kahta koiraa vaunujen kanssa. Ne olivat lämpimät vauvalle ja helpot työntää vanhemmille. Kovassa käytössä olivat 2,5 vuotta (joka päivä monta kertaa päivässä pihalla) mutta niistä ei näy yhtään se kova kulutus. Meillä on se sport runko vaunuissa. Olen siihen erittäin tyytyväinen. Kauppareissut pystyi hoitamaan hyvin vaunuilla kun koriin mahtui paljon tavaraa. En voi muuta ku kehua Emmaljungaa.

    • 19.1.2014 / 14:46

      Kiitos, että jaoit kokemuksiasi Annaleena! Ehkä mun täytyy antaa vielä Emmaljungallekin mahdollisuus ;).

  17. anna
    19.1.2014 / 15:13

    Silloin kun me hankittiin vaunut (yhdistelmä) ei tullut mieleen kuinka pitkäksi ajaksi vaunut todella on! Ensimmäisen lapsen kanssa kaikki on aina uutta!
    Me ostimme silloin Emmaljungat joita voin suositella ehdottomasti!! Mutta jos yhdistelmä vaunut hommaat niissä haittapuolena on vanhemmalla iällä selkänojan pituus, niinkun meille kävi. Meillä siis yhdistelmävaunut käytössä 0-2v tytöllä, nyt kuitenkin jouduimme hommaamaan uudet rattaat koska tyttö ei yksin kertasesti mahtunut istumaan juuri tuon selkä osuuden (lyhyyden) takkia enää kuomun alla! Ja näille uusille rattaille jää käyttö iäksi n. 1 v
    Mun mielipide tässä vaunu viidakossa on se että homma vaunut jotka voi myydä eteen päin ja niisähän lapsi pystyy myös istumaan tarvittaessa. Ja sit ostaa erikseen rattaat kun niihin siirtyy! Mistäs näitäkään olisi ikinä voinut tietää :)

    • 20.1.2014 / 08:55

      No sepäs tässä juuri haastetta tuokin, kun ei ole ihan mistään parin kuukauden hankinnasta kyse :).
      Kiitos kommentistasi!

  18. Saniri
    19.1.2014 / 15:47

    Minäkin kehun Emmaljungaa :) Esikoiselle ostimme Asunmaalta Edge Duo Combit 2009 ja ne palvelevat nyt kuopuksen käytössä. Lenkkeilemme paljon sekä sora- että asfalttiteillä ja noissa vaunuissa on mielestäni hyvä jousitus vähän kuoppaisemmallekin tielle. Lisäksi jousitusta voi säätää kolmeen eri asentoon. Ovat mielestäni myös kevyet työntää talvella, täälläpäin kun pyöräteitä ei kovin hanakasti aurata. Plussaa myös tilavasta tavarakorista, johon mahtuu isommatkin ostokset.
    Vaunukoppa on lämmin näin kovillakin pakkasilla, meillä kun molemmat lapset ovat nukkuneet päiväunensa vain ulkona. Heittoaisaa en ole kaivannut, kuomua on saanut käännettyä eteen tarvittaessa tuulisimmilla ilmoilla. Plussaa myös työntöaisan korkeuden säädöstä, näin persjalkaisena monissa vaunuissa jää työntöaisa liian korkealle :)
    Autossa meillä on kauppareissuja varten erilliset matkarattaat, joihin saa tarvittaessa turvakaukalonkin kiinni.

    • 20.1.2014 / 08:58

      Kiva kuulla sun kokemuksia! Olen miettinyt myös tuota matkaratas-puolta; olisi kiva, että vaunut olisivat sen verran näppärän kokoiset ettei erikseen matkarattaita tarvittaisi…

  19. Janet
    19.1.2014 / 16:20

    Hei! Täältä ääni Teutonialle! Meillä on käytössä kolmipyöräinen Teutonia Spirit S3 ja voin lämpimästi suositella ko. merkkiä ja mallia. Nämä vaunut ovat palvelleet meitä erinomaisesti ja ovat kahden lapsen ahkeran käytön jälkeen edelleen tosi hyvässä kunnossa :) Meillä on koira, joten itse koin vaunujen tärkeimmiksi ominaisuuksiksi sen, että ne ovat riittävän tukevat mutta samalla näppärät ja kevyet työntää ja ohjata. Ja nämä ovat oikeasti unelma kevyet! Etupyörän saa lukittua jos kaipaa lisää vakautta (näppärä erityisesti lumessa), mutta omasta mielestäni vaunut ovat tukevat myös ilman tuota etupyörän lukitusta. Mä en ole kaivannut heittoaisaa, sillä istuinosan saa käännettyä nopeasti ja vaivatta ympäri, jos lapsi haluaakin olla kasvot toiseen suuntaan tai aurinko häikäisee tms. Tsemppiä vaunuviidakkoon, tiedän kokemuksesta että vaihtoehtojen kanssa meinaa mennä pää pyörälle ihan tosissaan! Hetken aihetta mutusteltuanne löydätte kyllä varmasti sen oikean vaunun teille ja vauvalle :)

    • 20.1.2014 / 09:01

      Teutoniakin on saanut aika monta ääntä! Katselin juurikin tuota Spirit S3 -mallia ja näytti etenkin mustana tyylikkäältä. Kyllä nyt kun nukkui yön yli, ajatukset alkavat hieman selkenemään, onneksi :).

    • -Annie
      20.1.2014 / 09:24

      Minäkin annan ääneni Teutonian Spirit S3- yhdistelmille. Meillä kyseiset vaunut talvivauvalla pehmeällä kopalla. Vaunut on kyllä ollu tosi mahtavat, en pois vaihtaisi. En edes keksi mitään huonoa sanottavaa nuista vaunuista. Edessä oleva kääntyvä pyörä on todella kätevä, kun ei tarvitse aina painaa vaunujen aisasta ”keulaa ylös” jotta voi kääntyä. :D Ovista ulos ja sisään kulkiessa tuo kääntyvä pyörä on kyllä kans ihan huippu. Kannattaa tutustua kyseiseen malliin! :D

        • Pikku.
          20.1.2014 / 13:08

          Täältäkin suositus Teutonian Spirireille, todella hyvin kulkeneet sekä kesällä että talvella. Kaupungilla mukavan ketterät ja lumessa kulkee isojen renkaiden ansiosta hyvin. Parin vuoden käytön jälkeen kuin uudet, ei ole huoltaa tarvinnut.

  20. Maria
    19.1.2014 / 16:43

    Meille on kahdella ensimmäisellä lapsella ollu briot, aivan loistava valinta oli, ei mitään ongelmia ja vaikka oli ilmakumit, niin ei tarvinnu montaa kertaa lisätä ilmaakaan. Nyt kolmatta odotan ja halusin ostaa ihan uudet vaunut ja eri merkkiset. Luulin haluavani emmaljungat, mutta tutkittuani asiaa tarkemmin, jätin koko merkin pois laskuista. Se koppa olisi vienyt niin paljon tilaa sit kun sitä ei enää tarvi ja makuutila ei ollut merkittävästi suurempi kuin muissa.
    Lopuksi vaihtoehdoiksi jäi teutoniat ja gesslein F6. Tilasin sitten ozbabysta gessleinin vaunut kun oli paremmat väri vaihtoehdot :D ja mikä parasta mukaan tuli kahdet etupyörät, kääntyvät pienet kaupungille ja kiinteät isommat ulkoilukäyttöön:) Vauvan pitäisi syntyä huhtikuun lopussa et sitten nähdään oikeesti oli rahan arvoiset! Nyt ainakin vaikuttaa et oli hyvä valinta..

    • 20.1.2014 / 09:02

      Itse olen hieman kummastellut joitakin vaunumerkkejä, kun niissä se makuukoppa on niin valtavan iso! Mihin sitä tilaa tarvitsee niin paljon, vauvahan on aika pieni… :)
      Kätevät nuo erilaiset etupyörät! Onnittelut hankinnasta!

  21. Äippä
    19.1.2014 / 16:55

    Yksi asia, mihin kiinnittäisin huomiota, on työntökorkeus. Joskus näkyy pienikokoisia äitejä, jotka lähes varpaisillaan työntävät vaunuja, ja toisaalla isiä selkä kumarassa vaunuja työntämässä. On kyllä menopeleissä valinnanvaraa näkyään.. Silloin yli 20 vuotta sitten meidän lapset olivat viidennet ja kuudennet käyttäjät vaunuilla, jotka palvelivat kaikki serkukset, heh.. Ne olivat Brion vaunut, tummansinistä keinonahkaa ja oranssi sisäpuoli, oikein retrot, etten sanoisi. Ja ovat muutes vieläkin tallella :)

    • 20.1.2014 / 09:03

      Hyvä pointti, ihan totta! Aivan valtavasti on vaihtoehtoja, huh huh… Ihanat retrovaunut! :D

  22. Jenna
    19.1.2014 / 17:45

    kiitos tästä postauksesta! Täälläkin tämä asia on kovasti pohdinnan alla, ja samoja vaihtoehtoja tekin olette miettineet kuin me. Itse olen ehkä eniten ihastunut Brion vaunuihin tällä hetkellä, toki niitä pitäisi käydä ihan paikan päällä testaamassa, sehän se totuuden kertoo sopivatko ne! Itsekin ajattelin kovaa kantokoppaa, sekä nelirenkaisia yhdistelmiä. Värikin on selvä – punaiset. Ei tämä kyllä helppo valinta tule olemaan, vaihtoehtoja ja mielipiteitä kun on niin monia! Sitten vielä haluaisi ostaa semmoiset, jotka kestäisivät mahdollisille seuraavillekin käyttäjille :)

    • 20.1.2014 / 09:05

      Ole hyvä Jenna! Mahtavia kommentteja ja vinkkejä olemmekin tänne saaneet, toivottavasti näistä on hyötyä mahdollisimman monelle! Itse olen edelleenkin eniten tykästynyt Mutsyn Urban Ridereihin :).

  23. 19.1.2014 / 18:53

    Juuh vaunuviidakko on kyllä yks viidakko joka saa konkarinkin voimaan pahoin, joko siksi että valintoja on miljoona ja hinnatkin heittelee. Mutta tässä mun kokemukset vuodelta 2005 alkaen

    Emmaljungat ei kääntyvillä etupyörillä, kumipyörät ja pehemä kantokoppa. Tönköt kääntää, tönköt käyttää kaupoissa, pyöriä sai koko ajan olla pumppaamassa ja pehmeä kantokoppa oli huhtikuiselle ihan liian kuuma.

    Emmaljunga cangaroo joggerit eli kolmipyöräiset, etupyörän sai lukkoon. Kova koppa ja kuulalaakeripyörät. Aaaivan ihana vaunu toimi maastossa ja ja kaupungissa kun muutti etupyörän asetuksia. Kova kantokoppa oli kylmä tammikuiselle, mutta selkeesti parempi vaunu kuin esikoisella.

    Kolmas lapsi syntyi syyskuussa, ostin bugaboo cameleonit käytettynä. Ilmakennopyörät, monimuotoiset rattaat joissa saa etupyörät muuteltuu ja sen värejä voi muunnella vaihtokankaiden kanssa. Tämä on mielestäni vaunujen aatelistoa, näppärät, tukevat, ihanat ja käytännölliset. Suosittelen tutustumaan.

    Matkiksina on ollut peg peregon plikot, nekin todella hyvät!

      • 20.1.2014 / 22:44

        Juu ilmakennopyörät on minusta parhaimmat.

        Jos liikutte maastossa mutta myös kaupungisa niin Emmaljungan Mondial duo S tai bugaboo buffalot olis jompikumpi mun valinta :) Moninaiset :)

  24. Sipuli
    19.1.2014 / 19:04

    En jaksa nyt lukea ihan kaikkia kommentteja läpi, eli voi tulla toistoa.
    Jos minä ostaisin nyt vaunut (kolmen lapsen kokemuksella ;)) tekisin seuraavat valinnat.
    – Ehdottomasti nelipyöräiset. Kolmipyöräisiä meillä ei ole yhtään kertaa ollut, mutta kokeiltuani niitä esim. kavereilla, en suosittele. Tämä toki vain minun kokemus, mutta nelipyöräiset ovat minun makuun tukevammat.
    – Ilmapyörät. Meillä on ollu kaksostenrattaina Briot double wavet, joissa oli mielestäni surkeat ilmapyörät. Vaunuina puolestaan ollut Emmaljungan joku perus yhdistelmämalli (oisko edge jotain?), ja niiden ilmapyörät taas oli loistavat. Kunnes taas britaxin rattaiden täyskumi?pyörät ovat surkeat.
    – Meille ei tulisi enää kääntyviä etupyöriä. Toki renkaiden koolla voi olla merkitystä, mutta minulla on jäänyt niin ikävä kuva noista britaxin etupyöristä, etten sellaisia enää suostuisi meille ottamaan. Meillä päin täällä pohjoisessa toki luntakin on paljon ja pitkään, joten ketteryys lumessa kulkemiseen on a ja o. Enkä kulje kovin paljon busseissa/kaupungilla tms. joten niiden hyötyjä en saa irti. Toisaalta taas niiden kääntäminen on hartioille huomattavasti vähemmän rasittavaa kuin sellaisten renkaiden, jotka ei käänny.
    – Lisäksi pidin Emmaljungan Edgen kääntyvästä aisasta. Varsinkin siinä vaiheessa kun oltiin jo ratasistuin-vaiheessa. Menosuuntaa pystyi muuttamaan heittämällä aisaa vain toiselle päin, jos vaikka aurinko sattui paistamaan lasta silmiin. Ei tarvinnut alkaa koko istuinosaa kääntää.
    Tässäpä kunnon lista minun huomioistani meidän elämäntapaan ja tyyliin sopivana :)

    • 20.1.2014 / 09:14

      Kiitos viestistäsi, hyvin kokosit tärkeitä ominaisuuksia! On tässä kyllä valinnanvaraa ja miljoona pikkuseikkaa, jotka olisi syytä huomioida, huh :).

  25. Soila
    19.1.2014 / 19:59

    Teutoniaa suosittelen. Meillä vaihtelevissa olosuhteissa käytössä Mistral S ja ei ole valittamista. Lisäksi runkoon saa kätevästi adabterilla turvakaukalon kiinni. Kääntyvät etupyörät, jotka kulkevat myös sohjossa ja lumessa. Toki ne voi lukitakin, mutta ei ole ollut tarvetta.. Heittoaisa, jonka avulla saa isot pyörät eteen, jos joskus tarve tulee ja tietenkin vaihdettua lapsen kasvot pois viimasta/auringosta. Työntöaisassa hyvä korkeuden säätö, meillä miehen kanssa pituuseroa melkein 30cm ja hyvin toimii molemmilla.

    Kauhulla katson raskaiden nelipyöräisten (ei kääntyvät etupyörät) Emmaljungien tms. työntäjiä, jotka joka mutkassa joutuvat painamaan työntäaisaa alas ja nostamaan etupyöriä ilmaan, jotta saavat vaunut kääntymään.

    Värimaailma on kaikkea maan ja taivaan väliltä, voit tuunata juuri sen väriset kun haluat. Ja valita lisävarusteet esim. aurinkolipat, käsijarrut, ilma/umpikumipyörät jne jne.

    Itse tilasin Saksasta ja säästin monta sataa.

    • 20.1.2014 / 09:17

      Voi voi, olisi inhottavaa huomata hankkineensa vaunut, jotka on tosi raskaat ja tönköt käyttää. Juuri sellaisia haluaisin niin välttää! Onko teillä ilma- vai umpikumipyörät?

      • Soila
        22.1.2014 / 20:33

        Meillä on umpikumipyörät. Joku myyjä antoi hyvän perustelun niiden valinnalle, mutta en muista enää mikä se oli :D Mutta eipähän tarvitse täyttää, eikä ole pelkoa rikkimenosta. Mitään valittamista ei ole ollut.

  26. Sara
    19.1.2014 / 20:42

    Mähän oonkin jo aiemmin maininnut että meille ostettiin Emmaljungan duo edget. Ensisynnyttäjänä itsekin jouduin kyselemään mielipiteitä mutta kyllä mä uskon kanssa että noi Emmaljungat on kehunsa ansainneet. Niissä on tosi tilava vaunukoppa ja ne tosiaan kestää aikaa. Plussaa ne saa ilmastoidusta kopasta ja vaunukopan/ ratasosan korkeuden säädöstä.
    Oon hoitanu lapsia jonkinverran, ja sanoisin sen kokemuksen perusteella että Gessleinit oli aika kamalat, niissä oli ihan hirveesti muovisia osia. Niissä oli myös ikävä vaikeakäyttöinen pelkkä käsijarru, joka ainakin bussilla matkustaessa tuntu tosi pelottavalle.
    Mun kaverilla on kaksi lasta ja Teutonian kolmipyöräiset yhdistelmät, jotka mun makuun on tosi matalat ja niissä kovissa pyörissä rahisee sora sisälläkin. Niistä myös hauskasti irtoilee se etupyörä, vaikka on korjattu ties miten monesti.
    Mä itse halusin ns. perinteiset vaunut, mutta sen voin myöntää että noi meitin on aika jämäkät ja ehkä painavatkin? Ilman vauvaa niitä on kyllä superhelppo käännellä ja väännellä.
    Harkitse vielä esim. Emmaljungan Mondialeja, nehän on tooosi paljon kevyemmät ainakin. Ja kaikkia pitäs päästä itse kokeilemaan ja hypistelemään, mua henkilökohtaisesti ihmetyttää just tuo matalien vaunujen runsaus katukuvassa. Ei mun selkäparkani kestäis ja miehellä on pituutta vielä kolmattakymmentä senttiä enemmän!

    • 20.1.2014 / 09:21

      Gessleinit on nyt saanu ehkä eniten miinuksia, joten ne olen jo hylännyt. En muutenkaan oikein pidä niiden ulkonäöstä ja sekin on yksi, mikä vaunujen valintaan vaikuttaa, niin pinnallista kuin se ehkä onkin…
      Mulla on edelleen vahvimpana Mutsyjen Urban Riderit, ne vaikuttaa niin lupaavilta :).

  27. Roosa
    19.1.2014 / 20:47

    Brio Got hankittiin 2012 esikoiselle pitkällisen pohdinnan tuloksena. Asutaan maalla ja joo kääntyvät etupyörät ei sohjossa ole parhaat,mutta lukituksen ansiosta meni ihan kivasti kelillä kuin kelillä kun koiran kanssa lenkkeiltiin päivittäin. Suurin syy näihin päädyttäessä oli se,että liikuin autolla itsekseni ja vaunut piti saada näppärästi kasaan ja mukaan. Go on todella kevyt liikutella jaå menee super helposti pienern tilaan! Ja plussana on vielä tyylikkäät :)ja kaukalon saa tietty runkoon.

    Onnea vaunuviidakon kahlaamiseen :)

    • 20.1.2014 / 09:22

      Kiitos Roosa, onnea kyllä tarvitaan! :)
      ”Suurin syy näihin päädyttäessä oli se,että liikuin autolla itsekseni ja vaunut piti saada näppärästi kasaan ja mukaan.” -Mulla tämä sama, tulen liikkumaan vauvan kanssa varmasti jonkin verran kaksin, joten vaunut on oltava mukana. Olisi kurjaa, jos joutuisi hankkimaan matkarattaat vielä erikseen…

      • kippuralla
        23.1.2014 / 12:45

        GO:t menee superpieneksi ja silti niissä mahtuu istumaa liki 3v ilman että pää ottaa kiinni (emmaljungissa ottaa, buggigsissa ottaa, bumbleriderissä ottaa-testattu)
        näihin saa yhtä isot pyörät eteen kuin takana :) ja saa kiinni runkoon myös brion ja parin muun merkin kaukalon.
        ostaisin nää ehdottomasti jos pitäisi valita koko ratasiän kestävät, oliskohan tää syy tehdä vielä veljäs lapsi.. ;)
        esim bugaboot menee noin 2v, sitten jää omien ja kavereiden kokemuksella pieneksi eli ei mahdu makaamaan tai pää ottaa kuomuun kiinni. toki jos on sitten valmis ostamaan uudet rattaat niin mikäs siinä.
        Buffalon ja donkeyn istuinosat on suurempia kuin cameleonin

        • 23.1.2014 / 19:28

          Hmm tuo on kyllä harmillinen juttu, että joutuisi kahden vuoden jälkeen hankkimaan uudet rattaat :/. Nyt en tiedä, mitenköhän on tämän asian laita Mutsy-vaunuissa… Brion Go:t voisivat kyllä olla meille toinen vaihtoehto!

  28. Pauliina
    19.1.2014 / 21:00

    Hei,
    me ostimme vuonna 2004 emmaljungan edget. Ja ne sanoivat pyörien/jousituksen(?) osalta itsensä irti viime kesänä. Eli 9 vuotta niillä vaunuteltiin ja kärryteltiin huoletta. Lapsia ehti tässä välissä tulla neljä. Minulla ei ole mitään moitteen sanaa edgeista. Lämpimät ja luotettavat. Hyvät menopelit. Suosittelen lämpimästi. (Ja niitä meidän kiesejä todella käytettiin, niin kesällä kuin talvellakin.)

  29. Kultu
    19.1.2014 / 21:12

    Meillä Teutonian nelipyöräiset jo toisella käyttäjällä ;). Teutoniaaan kannattaa ehdottomasti tutustua myös. Tulee romaaninpituinen kommentti, jos alkaa kaikkea loistamaan, mutta tässä muutama, jotka meitä on ”kaduttanut” tai hymyilyttänyt.
    – turvakaukalon kiinnitysmahdollisuus. Harmi, kun Brion istuin/ telakka on ihan parhaat, mutta Brion vaunut eivät miellyttäneet. Niitä pyöriä kaukaloon olisi kyllä kaivattu usein.
    -mahdollinen sisaristuin/seisomalauta/laajennettavuus. Teutonialla ihan loistava seisomalauta -tosin muista merkeistä ei kokemusta ;).
    -Kunnolla nukkumatilaa, meillä ainakin nukuttu ulkona rattaissa melkein parivuotiaaksi.

    Muuten vinkkinä, että kannattaa miettiä omia tarpeita ja testata myös kasaanlaitto ja autoon nosto ;)

    • 20.1.2014 / 09:25

      Kiitos näistä! Teutonia tuntuu olevan kyllä aika suosittu, täytyy tutustua ehdottomasti vielä lisää kyseiseen merkkiin.

  30. Sofia
    19.1.2014 / 21:14

    Oletko tutustunut Hartanin vaunuihin? Laadukkaat saksalaiset vaunut, joita myy mm. OzBaby ja Muksutalli. Meillä on nyt ollut toisella lapsella (ikää 7kk) Hartanin Topline S:t eli kääntyvillä etupyörillä olevat yhdistelmät ja voin vain suositella näitä. Esikoisella meillä oli käytössä Gesslinen kolmipyöräiset ja niihin en ollut kovin tyytyväinen. Voi olla että meille sattui joku maanantai-kappale, mutta esim. kuomun pysymisen kanssa oli ongelmia (löystyi helposti ihan veteläksi ja sai kiristellä ruuvimeisselillä), istuinosa oli jotenkin heppoisen oloisesti kiinni (käytiin tästä reklamoimassakin ja saatiin uusi istuinosan runko, mikä oli vähän parempi kuin edellinen muttei hyvä sekään) ja vaunuja kasattaessa istuinosan kiinnitysruuvit jäi kiinni tavarakorin verkkoon repien sen rikki (reklamoitiin kertaalleen tästäkin ja saatiin uusi tavarakori, mihin tuli sama vika uudelleen…). Lisäksi kolmipyöräiset oli kiikkerät. Normaalikäytössä ihan ok, mutta linja-autoon tms. korkeammalle noustessa selvästi nelipyöräisiä kiikkerämmät ja lisäksi helpot kaatumaan, jos koira sattuikin yhtäkkiä vetämään sivulle,
    Vaunuja ostaessa kannattaa miettiä myös haluaako kaukalon kiinni ratasosaan ja jos haluaa, minkä merkkisen kaukalon. Haluaako teleskooppityöntöaisan vai säädettävän? Jos haluaa kääntyvät etupyörät haluaako, että ne voi vaihtaa ei kääntyviin? Haluaako heittoaisan eli saa vaihdettua lennossa työntösuuntaa?
    Vertailin itse vajaa vuosi sitten oikein urakalla vaunuja ja meillä oli kriteerinä seuraavat: yhdistelmät, säädettävä työntökorkeus (meillä on miehen kanssa suuri pituusero), mahdollisuus kiinnittää Maxi-Cosin kaukalo adapterilla, nelipyöräiset kääntyvillä etupyörillä, joihin tarvittaessa saa vaihdettua isot etupyörät tilalle. Näillä kriteereillä meille valikoitui Hartanin Topline S:t. Gessline oli toinen, joka nämä kriteerit olisi täyttänyt, mutta verrattuamme vaunuja mikään seikka ei puoltanut meille niiden kalliimpaa hintaa. Päinvastoin mm. aisan säätö Gesslineissa vivuilla tuntui paljon hankalammalta kuin Hartanissa se tapahtuu perinteisillä napeilla. Teutonian rattaisiin ei ollut mahdollista vaihtaa isoja etupyöriä (muut kriteerit kyllä täyttyi) ja Emmaljungan vaunuihin etupyörien vaihtaminen on työlästä (vaatii vaihtamisen ruuvimeisselillä eli niitä ei niin vaan kauppareissun / vaunulenkin ajaksi kätevästi vaihdeta. Suosittelevat sitä paitsi ainakin Lastentarvikkeella, että renkaat vaihdettaisiin heidän liikkeessään). Lisäksi noissa meidän vaunuissa on heittoaisa eli halutessaan kääntyvät pyörät saa myös taakse.
    Ihanaa odotusta ja tsemppiä vaunuostoksille! :)
    p.s. Kannattaa olla vaunujen kanssa ajoissa liikkeellä. Monet merkit / liikkeet tilaavat tiettyjä värejä vain asiakkaiden tilauksesta ja tilausaika saattaa olla jopa 8-12 vkoa!

    • 20.1.2014 / 09:29

      Hartanin vaunuihin en ole tutustunut, en tiedä olinko niistä aiemmin edes kuullut! Turvakaukaloa emme ole vielä hankkineet, ostamme vaunut ensin ja sitten katsomme, mitkä kaukalot niihin sopivat… Tosin alustavasti mietittynä Maxi-Cosin kaukalo on vahvoilla :).
      Kiitos ja ihan totta tuon toimitusajan suhteen; liian ajoissa emme ole kyllä liikkeellä!

  31. 19.1.2014 / 21:21

    Moikka!

    Täällä yksi Brion Happyjen puolestapuhuja :) Meillä oli ipanalla (ja nyt on tädin varastossa odottelemassa mahdollista seuraavaa käyttäjää) ko. yhdistelmät ja olin niihin oikein tyytyväinen. Ilmakumipyörät on joustavat ja pehmeät ja meillä ei ollut niiden kanssa mitään ongelmia. Ilmaa piti lisätä ehkä 3-4 kk välein. Kova koppa oli käytännöllinen, kun siinä pystyi vauvaa siirtämään helposti ja matkalla se toimi matkasänkynäkin, kun vauva oli vielä ihan pieni. Happyt oli meillä aktiivisella käytöllä koko ajan, kulki hyvin lumessa ja loskassa ja onpa niillä menty metsäpolkua pitkin laavulle retkellekin :) Kaikki osat toiminut moitteettomasti, mikään ei rikki. Kankaat laadukkaita ja helposti pudistettavia. Ainoa mitä pari kertaa meidän vaunuissa kaipasin, oli heittoaisa, eli että ohjaussuuntaa olisi voinut vaihtaa lennossa, mutta toisaalta kopan pystyi kääntämään eikä sitä kyllä kovin montaa kertaa loppupeleissä tarvinnut kääntää :)

    Itse sanoisin, että Happyt on sellaiset ulkoilu- ja maastovaunut ja siihen tarkoitukseen erinomaiset. Hulluille päiville en lähtisi niiden kanssa ;)

  32. Täältä lämmin suositus Mutsyille Urban rider -rungolla. Meillä on jonkun verran lisävarusteita myös: pienet, erilliset kääntyvät etupyörät, iso ostoskori, seisomalauta ja adapterit turvakaukalon runkokiinnitykseen.
    Voin kehua erittäin lämpimästi näitä vaunuja nyt kahden lapsen kokemuksella.

    Erityisen hyvää:
    – ulkonäkö
    – työntöaisan korkeudessa hyvät säätövarat
    – kääntyvä keskiakseli erittäin toimiva
    – verhoilu (cargo black) helppo pyyhittävyys
    – tukevuus ja kulku epätasaisessa maastossa

    Heittoaisaa en ole tarvinnut, koska vaunukopan tai ratasistuimen voi laittaa runkoon kiinni kummin päin vaan.

    On liikuttu sekä kaupunkialueen ulkopuolella että kaupoilla, tänään tehtiin pitkä lenkki jäällä. Lisävarusteitamme suosittelen myös.

    • Mari
      19.1.2014 / 22:05

      Hyvä pointti Karla, urbaneissa on siis kääntyvä keskiakseli siellä takana, ei kääntyvät takapyörät ;). Ja tuo oli juuri kaukalovaiheessa kätevä, mutta ei välttämätön.

      • 20.1.2014 / 09:43

        Täytyisi päästä liikkeeseen testaamaan, millainen tuo on/miltä tuntuu käytännössä.

    • 20.1.2014 / 08:53

      Mahtavaa, niin kiva kuulla! Tämä malli on ollut mulla mielessä jo kuukausia, niin on vähän vaikea nyt ajatuksesta luopua :). En keksi miinuksiksi kuin heittoaisan puutteen, mutta mietiskelin että sille tulisi tarvetta vasta kevätkesällä 2015, kun ollaan istumaratasvaiheessa ja lapsi reilun vuoden ikäinen. Ehkä hän voi seisoa vieressä kun äiti kääntää suunnan :D.
      Mulla heräs heti kysymyksiä, jos ehtisit vastailla:
      Oletko käyttänyt paljon kääntyviä etupyöriä? Millaisissa tilanteissa ja onko ne helppo vaihtaa?
      Onko vaunun renkaat hyvät vai joutuuko lisätä ilmaa usein?
      Mistä ostitte vaunut; onko Oulussa joku myymälä, jossa näitä voi testata paikan päällä?
      Onko tullut eteen jotain isompaa huoltotarvetta?

    • 20.1.2014 / 09:10

      Niin ja vielä unohtui yksi kysymys: onko teillä matkarattaat erikseen vai saatko nämä kätevästi auton peräluukkuun ja mukaan milloin minnekin? Mahtuvatko sinne hyvin (meillä ei ole farmaria, kuten ei muistaakseni teilläkään?)?

      • Olen käyttänyt kääntyviä etupyöriä oikeastaan vain kesällä ja silloinkin kaupungille lähtiessäni. Normipyörien irroittaminen on tosi helppoa ja nopsaa, tehdään se aina kun ajetaan vaikka mummilaan. Saattaa johtua kääntyvien etupyörien vähäisestä käytöstä, mutta minusta ne oli vähän jäykät saada irti.
        Normirenkaat ovat mielestäni tosi hyvät, onkohan ilmaa lisätty nyt neljän vuoden aikana kolme kertaa?

        Me ostimme vaunut 2010 verkkokaupasta http://pingpong-online.de, mutta en hyvällä tahdollakaan voi suositella tuota puotia. Ostimme kerralla vaunut kaikkine härpäkkeineen ja turvakaukalon jalustoineen. Tilaus tehtiin n. 3 kk ennen laskettua aikaa ja ne ehtivät juuri ja juuri perille ennen synnytystä. Olin aivan hiilenä ja jo perunut sähköpostilla kaupan.. Edullisesti ne sieltä sai ja kaikki tilatut tuotteet tulivat hyvinä, mutta aivan liikaa sotkua toimituksessa.
        Oulussa Mutsyjä ei minusta ole missään liikkeessä, mutta jos olet tulossa Ouluun, vinkkaa niin saatte testata meidän omia.

        Meidän vaunuja ei ole huollettu ulkopuolisen toimesta kertaakaan. Ennen 2. vauvaa purimme ne osiin, puhdistimme kaikki osat ja teimme ”maallikkohuollon”. Toimineet sen jälkeen ja ennenkin kuin ostaessa.

        Meillä on myös matkarattaat, mutta minusta vaivattomampaa ja miellyttävämpää on käyttää Mutsyja oikeastaan missä vaan – otan siis ne aina mukaan. Meillä on sedan (tosin erittäin isolla peräkontilla) ja vaunut mahtuvat sinne aivan vaivatta.

        • 21.1.2014 / 13:42

          Kuulostaa tosi hyvältä! Kiitos paljon avusta. Ilmoittelen, jos liikumme tässä vielä sielläpäin :).

          • Mari
            21.1.2014 / 20:34

            Baby Style myy nykyään Mutsya. Me tilattiin aikoinaan Baby1 verkkokaupasta. Loustokauppa, voin suositella.

            • 22.1.2014 / 10:39

              Hyvä tietää, illalla yritinkin etsiä Mutsyjen jälleenmyyjää: tuloksetta. Meille lähin BabyStyle sijaitsee Vaasassa, täytyy varmaan lähteä testimään :). Kiitti myös tuosta verkkokauppavinkistä, siellähän niitä näkyi!

              • kippuralla
                23.1.2014 / 12:48

                jatkan vastailua ;)
                mutsyjen teleskooppityöntöaisa on todella hyvä pitkille vanhemmille, jää kunnolla tilaa reippaamallekin kävelylle.
                esim emmaljungan ceroxeissa aisa jää matalalle, eilen katselin kaupassa kun pitkä mies työnsi niitä. aisa ihan ylimmässä asennossa ja silti oli hartiat kumassa jotta yletti työntämään.
                siinä taisi olla vähän väärä vaunuvalinta :) en millään jaksa uskoa että olisi mukavaa työntää päivittäin useana vuotena hartiat lysyssä

  33. Anna
    19.1.2014 / 22:51

    Vinkkaan yhden vaunumallin, jonka löytymiseksi tein aikoinaan hartiavoimin töitä: Dorjan Soft Start. Suurimmat kääntyvät ilmakumirenkaat mitä olen nähnyt. Merkki on Suomessa melko tuntematon, mutta Soft Startien suunnittelussa on kuulemma ollut mukana suomalaisia. Netistä löytyy huonosti kuvia ja värivaihtoehtoja, eivätkä näytä kuvissa kovin hyviltä, joten suosittelen koeajoa, jos mahdollista.
    Meillä olleet nyt vuoden käytössä, ja olen erittäin tyytyväinen. Kyyti on pehmeää, jousituksessa kaksi jäykkyysvaihtoehtoa. Koppaosa on todella pitkä ja tilava, oli meidän pitkällä vauvallamme käytössä 8kk. Kopassa keinupohja, toimii matkasänkynä. Sopivat erityisen hyvin ulkona nukuttamiseen. Ratasosan kuomu ja jalkapeite ovat todella suojaavat; peite nousee ylös peittäen lähes koko kuomuaukon.

      • Nimetön
        20.1.2014 / 10:04

        Soft Starteista on näköjään vielä ihan juuri tullut uusi malli, josta ei ollut edes kuvia netissä. Kuulemma siinä vielä suojaavampi kuomu ja jalkapeite.
        Värivaihtoehtojahan on lukuisia. Isot kääntyvät ilmakumit ovat kyllä ihan ehdottomat, pienillä kovilla eturenkailla ei tee mitään.

  34. Anni
    19.1.2014 / 23:45

    Täältä suosittelut ehdottomasti Hartanille! Meillä ollut kolmella lapsella Emmaljungat ja toista kertaa en osta, vaikka hyviä vaunuja ehdottomasti ovatkin. Meille sattui niistä huono malli, ei tykätty. Nyt neljännelle lapselle ostettiin pitkän etsinnän ja mietinnän jälkeen Hartanit. Ja en ole katunut hetkeäkään tätä päätöstä. :-)
    Kovalla kantokopalla ja heittoaisan kanssa. Kannattaa ehdottomasti tutustua! Ostettiin vaunut muksutallista ja saimme erittäin asiantuntevaa palvelua ja kyseinen myyjä suositteli tosissaan Hartania Gessleinin sijaan. Niissä kuulemma paljon pikkuvikoja.
    Mutta tietääpä sitten. Mielipiteitähän riittää yhtä paljon kuin on käyttäjiä! :-)
    Tsemppiä vaunu etsintöihin! :-)

    Sulla on muuten kiva blogi, oon jonkun aikaa seuraillut. :-)

    • 20.1.2014 / 09:46

      Hartanille taisi tullakin nyt tässä toinen ääni! Mielipiteitä tosiaan riittää, onkin oma urakkansa poimia niistä ne itselleen olennaisimmat :).
      Kiitos kovasti, mukava kuulla, että olet pitänyt blogistani!

  35. Nanna
    19.1.2014 / 23:53

    Pakko kommentoida kun itselläkin tämä aihe tulee taas ajankohtaiseksi..Meillä ollut käytössä Teutonian (malli muistaakseni Mistral S) vaunut, joissa kääntyvät etupyörät ja ovat pienemmät kuin takapyörät. Todella epäkäytännölliset talvella kun paljon lunta ja sohjossa ei pääse edes eteenpäin- en voi suositella. Mallissa myös ylikääntyvä heittoaisa,mutta jos liikkuvat rattaat lukitsee ja kääntää aisan vaunujen ohjattavuus ei vain toimi. Plussaa että juoksulenkillä liikkuvat etupyörät ovat olleet hyvät, ja kesäkeleillä ei valittamista. Asumme siis pk-seudulla, joten toivoin vaunuilta mukautuvuutta sekä lenkkimaastoon,että shoppailureissuille:) Nyt tarkoitus etsiä sopiva teutonian runko neljällä isolla pyörällä ja hyödyntää muut osat( sekin plussaa että kangas säilynyt todella hyvin) , jotta ensi talvenakin ulkoilu onnistuu. Ja vielä kantokopasta, että kesävauvalle kova ehdottomasti parempi sillä on huomattavasti viileämpi kuin pehmeä..Tsemppiä metsästykseen!:)

    • 20.1.2014 / 09:49

      Voi voi, juuri tuollaista ”ei toimi lumessa/sohjossa” -riskiä en uskalla ottaa. Jos on kääntyvät etupöyrät, olisi niiden hyvä olla takapyörien kokoiset. Kova koppa meille onkin tulossa. Mietinnät jatkuu! Kiitos :).

  36. Nimetön
    20.1.2014 / 08:32

    Meillä on mutzyn urban riderit ja en voi kuin kehua. Mahtavat! Jämäkän ja hyvät, silti ketterät. Hyvin käy kaupunkiinkin, sitä itse vähän epäilin ensin. Kovalla kopalla oli ensin, nyt rattaina ja hyvin vauva nukkuu niissä päiväunet. Ostoskori mukaan, niin tavaraa mahtuu mukaan paljon. Meillä oli ekalla lapsella hartanin 3-pyöräisellä ja mutzyihin verrattuna vaan ihan ok:t.
    Turvakaukalosta haluaisin muistuttaa, että vaikka se näyttää nykyään olevan vallalla oleva trendi, ja ihmisten mielestä tosi kätevää, vauvaa ei saa pitää kaukalossa kerralla pitkää aikaa. Vaikka äidistä on niin kätevää lähteä ostoksille vauva kaukalossa, se ei ole vauvan kannalta paras vaihtoehto!!!

    • 20.1.2014 / 09:53

      Voi, kuulostaa melkein liian hyviltä ollakseen totta! :D
      Urban Riderit on mulla edelleen vahvimpina, olen niitä niin monta kuukautta jo mielessäni pyöritellyt, että vaikea ajatuksesta ihan heti ainakaan luopua :). Onko kätevät laittaa kasaan ja auton peräluukkuun? Eli ei tarvitse erikseen matkarattaita, kuten joidenkin isompien vaunujen kanssa tarvitsisi… Autoilen nimittäin varmaan aika paljon kaksin vauvan kanssa, joten mies ei ole auttamassa, heh.
      Täytyykö pyöriin lisätä usein ilmaa?

      • Nimetön
        20.1.2014 / 22:11

        Kätevät on myös kasata, mutta vievät sen verran tilaa, että meillä yleensä täytyy ottaa myös pyörät irti. Meillä onkin sitten ollut ihan vauvasta lähtien Britaxin matkarattaat autossa aina mukana. Ne menee pieneen tilaan ja saa yhdellä kädellä kokoon ;) niitäkin voin suositella.
        Pyöriin ollaan pari kertaa lisätty ilmaa tässä n.8kk aikana. Olen ollut älyttömän tyytyväinen!

          • Nimetön
            21.1.2014 / 09:15

            Meilläkin mahtuu, mutta usein on muutakin kamaa, jolloin on irrotettava pyörät. Mutta jos kontti on tyhjä, mahtuu kyllä pyörinensä. Ja tietysti riippuu autosta :)

        • 21.1.2014 / 13:40

          OK, riippuu varmasti paljon autosta tämä. Ei auta kuin testailla sitten omien autojen kanssa! :)
          Hienoa, että olet ollut tyytyväinen. Kysyn vielä, mistä vaunut ostitte?

  37. Marjo
    20.1.2014 / 09:38

    Hei, meillä on ollut Brio Happy vaunut erillisellä kopalla ja ratasosalla, suosittelen ehdottomasti erillistä koppaa ja ratasosaa! Briot on ollut tosi kätevät ulkoillessa, mutta kaupungilla olen kokenut ne hankalaksi. Meillä on myös tuplarattaat joissa 4 rengasta ja edessä pienet kääntyvät pyörät, helpot kaupungilla ja ulkoillessa jos tiet on aurattu.

    • 20.1.2014 / 10:08

      Saako kysyä perusteluita, miksi suosittelet ehdottomasti erillisellä kopalla ja istuinosalla? :)

      • Marjo
        20.1.2014 / 11:53

        Jäi osa tekstistä näköjään tulematta. Eli jos itse viel tarvin rattaita ostaa ostaisin 4 pyöräiset, ilmakumirenkaat, edessä kaksi isohkoa kääntyvää pyörää, ja tosiaan erillinen koppa ja istuinosa.
        perusteluksi erilliset koska koin itse että lapsi viihtyy paremmin isommassa kopassa entä istuin osan ’päällä’ käytettävässä (tämmöinen oli tuplarattaissa). Ja itsellä tuli tunne että vauva on turvassa siel erillisessä kopassa sekä helpompi laittaa/ottaa syliin kun koppa on iso. :)
        ja viel semmoinen että itse en ole kaivannut heittoaisaa, onhan Se tiesti kätevä mut ei välttämätön, mielestäni. :)

        • 20.1.2014 / 19:37

          Kiitos perusteluista! Munkin makuun on sellaiset vaunut, joissa nuo toiminnot/osat on selkeästi erillään toisistaan. Ja kiva kuulla, ettet ole kokenut heittoaisaa niiiin välttämättömänä :).

  38. Minna
    20.1.2014 / 10:24

    Oma suositukseni on yhdistelmävaunut, ehdottomasti neljällä pyörällä (olen jopa ollut todistamassa kun tällainen kolmipyöräinen viritelmä kaatuu lapsi kyytissä :( ja myös itse kokeillut kaupassa, että ei ole läheskään tarpeeksi tukeva oli sitten kyse matkarattaista tai yhdistelmävaunuista).

    Ilmakumipyörät ovat ehdottomasti paremmat ja menevät kevyemmästi huonommassakin maastossa, eikä ole meillä ainakaan hajonnut, vaikka olen mennyt ihan puhtaasti maastossa (metsässä ilman polkua :D) ja repinyt vaunuja jos jonkinlaisen oksakon ja terävien kivien päältä. Itse tykkään pehmeästä jousituksesta, kun maastossa usein kuljetaan, niin hyvin vaimentaa ja vauva pystyy nukkumaan. Itse halusin pehmeän kantokopan, sitä voi tarvittaessa käyttää muutenkin. Jos nukkuvaa vauvaa tarvitsee siirrellä (esim. kerrostalo), on se ehdoton, mutta meille nyt olisi käynyt kumpi vain. Kuitenkin pehmeä kantokoppa toimii talvella myös lämpöpussina/makuupussina/lämmittimenä.
    Kiinteät pyörät ovat huomattavasti jämäkämmät ja esim. maastossa ehdottomat, ja kaupunkikäyttöön kannattaa muutenkin ostaa jo kooltaan näppärämmät matkarattaat sitten myöhemmin.

    Olen ollut täydellisen tyytyväinen vaunuihimme, jotka siis em. ominaisuuksilla :) Ei mitään pahaa sanottavaa, sopivat juuri meidän tarpeisiimme. Kauppakeskuksissa olivat vähän kömpelöt kokonsa puolesta sekä tietysti kiinteitä pyöriä ei ole kovin näppärä käännellä ja raskasta nostella painavia vaunuja peräkonttiin ja pois, mutta sitä varten ostimme matkarattaat. Vaunuille ja matkarattaille on kuitenkin niin erilaiset vaatimukset, että vähän mahdoton ympätä niitä samaan mielestäni.

    Toivottavasti oli apua :)

    • 20.1.2014 / 18:56

      Kiitos Minna, kyllä oli hyötyä! :)
      Mahtava kuulla näin käytännönläheisiä esimerkkejä, itsellä kun ei kokemusta asiasta ole, niin aika huuli pyöreänä saa välillä olla… Kyllä me neljäpyöräiset vaunut varmastikin hankimme.

  39. Omppumamma
    20.1.2014 / 11:21

    Kannattaa todella tarkkaan miettiä, haluaako ostaa sellaisia kääntyväpyöräisiä vaunuja, jos meinaa niillä myös talvella ajella. Varsinkin maalla. Eräs ystäväni joutui ostamaan talveksi toiset rattaat, kun kyllästyi kääntyväpyöräisten hankaluuteen. Ja tässä tapauksessa rattaita käytettiin vain kaupunkiolosuhteissa. Meillä oli vaunuilukäytössä Oran vaunut, niissä isot ilmakumipyörät, jotka kaikki kulkevat samaan suuntaan. Mutta niillä mentiin läpi semmoisten kinosten, ettei olisi kääntyväpyöräisillä ollut mitään mahdollisuuksia selvitä. Ostoskeskuskäytössä meillä oli sitten erikseen kääntyväpyöräiset matkarattaat, joihin sai turvakaukalon kiinni. Tämä ratkaisu toimii, jos on tilaa säilyttää kaksia rattaita. Mutta nykyään taitaa saada myös sellaisia rattaita, mihin voi vaihtaa pyörät talveksi? Tämä kaksien rattaiden malli toimi meillä mutta jokaisella on omat tarpeensa ja käyttötapansa. Mutta näissä lastentarvikkeissa kyllä käytännöllisyys kannattaa laittaa etusijalle. Yhdistelmät ovat tietysti pitkäikäisemmät mutta niissä kannattaa katsoa, onko se ratasosa myös toimiva (tarpeeksi tilava yms.). Sen olen huomannut, että kaikkia omainaisuuksia ei aina samaan pakettiin saa. Meillä on kaksi lasta ja meillä on ollut yhteensä neljät vaunut/rattaat. Vauva-aikana mentiin Oran Saaga-vaunuilla. Kun oli kaksi pientä, tarvittiin tuplat (joka onkin taas ihan oma maailmansa). Ja kun isompi ei enää tarvinnut istumapaikkaa, siirryttiin sitten Emmaljungan rattaisiin seisomalaudlalla höystettynä. Matkarattaat (Babywelt Moonkiss) ovat palvelleet hyvin yli neljä vuotta ja olleet siis kokonaisuuden kannalta meidän rattaistamme paras ostos. Tsemppiä vaunuviidakkoon!

    • 20.1.2014 / 19:00

      Joo nuo vaihdettavat etupyörät on munkin mielestä aika kätevät! Olisi kamalaa, jos joutuisi tuhlata toisiin vaunuihin talvikaudeksi :/. Meillä on täällä pohjolassa niin haasteellista! :)
      Itsekin olen tässä oivaltanut, että oikeastaan sama mihin vaunumalliin päätyy, niin jostain ominaisuudesta täytyy olla valmis tinkimään.

  40. Tanja
    20.1.2014 / 15:00

    Moikka!
    Ja tsemppiä odotukseen.

    Mä suosittelisin sua katsomaan Dorjan merkkisiä vaunuja.
    Itselläni oli sellaiset ja valintaan päädyin oikeastaan umpinaisen koppaosan suuren koon vuoksi.

    http://www.babycenter.fi/dorjan-sport.php

    DORJAN SPORT

    Dorjan Novell Sport uudistui vuonna 2010 vieläkin paremmaksi.
    Se on nyt Dorjan Sport! Huippuominaisuuksilla varustetut yhdistelmävaunut, jotka ovat aluksi vauvalle lastenvaunut ja myöhemmin kuomulliset lastenrattaat.

    Sport-malli valmistetaan täysin Euroopassa. Sen toimivuuden pohjoismaisissa olosuhteissa takaa pitkä suomalainen tuotekehittelytyö. Valmistusmateriaaleina käytetään vahvaa eurooppalaista terästä ja täysin vedenpitäviä eurooppalaisia erikoiskankaita, joille on myönnetty Öko-Tex Standard 100 testiluokan 1 sertifikaatti. Myös useat muut testitulokset
    todistavat Sportin ehdottoman turvallisuuden lapselle.

    Sekä vaunut että rattaat ovat lapselle miellyttävät erittäin reilun sisämitoituksen ansiosta. Sisämitat ja vahva runkorakenne mahdollistavat pitkän käyttöajan. Tämä sporttinen ja ylellinen klassikko sopii loistavasti ulkoiluun ja ulkona nukuttamiseen, mutta on toimiva ja hyvin vauvaa suojaava myös kaupunkikäytössä. Ison metallisen tavarakorin ansiosta lähikaupassakin käynti sujuu mainiosti.

    Mulla oli lapsi aina kaupoille mentäessä pois kaukalosta vaunuissa koska vaikka hän nukkui pystyin siirtämään kaukalosta vaunuihin ja toisin päin herättämättä, ja jotenkin mietin sitä että kun esim kauan ollaan kaupassa ja lasta pidetään paljon kaukalossa – mitä se tekee lapsen selälle yms… ja meillä nukuttiin kauppareissujen ajan tosi hyvin kun pääsi tuttuun vaunuun omiin tuoksuihin.

    • 20.1.2014 / 19:07

      Kiitos Tanja! Näitä suositeltiin ylempänäkin :). Olikin mulle ihan uusi tuttavuus! Joo tuo kaukaloistuminen ei ole kyllä kovin ergonominen vaihtoehto, autossa kun sitä joutuu joka tapauksessa jo käyttämään…

  41. Nimetön
    20.1.2014 / 18:22

    Onnea odotuksen johdosta ja tsemppiä vaunujen valintaan! Meillä on lenkkivaunuina olleet Teutonian Prestiget. Niistä on löytynyt kaikki ominaisuudet, joita ollaan kaivattu. Kauppareissulla ollaan käytetty Carenan matkarattaita, joihin ainakin Brion kaukalon saa laskettua ilman mitään adaptereita tosi tukevasti. Mun mielestä noi yhdistelmävaunut on painavat ja hankalat autoon laitettavat, joten kaukalo+matkaratas-yhdistelmä on toiminut aivan loistavasti. Näin mahtuu vähän isommat ostoksetkin autoon. Suosittelen siis sekä yhdistelmien että matkarattaiden hankintaa.

    • 20.1.2014 / 19:09

      Lämmin kiitos! :)
      Matkarattaat onkin harkinnassa, täytyy ensin katsoa, miten yhdistelmillä lähtee arki sujumaan. Jotkin yhdistelmät menee sen verran pieneen tilaan ja ovat sen verran kevyet, että välttämättä matkarattaita ei erikseen enää tarvita. Mutta käytäntö opettaa sitten! :)

  42. erika
    21.1.2014 / 10:13

    Sattupa hauskasti :) täällä toiset ekakertalaiset osti juuri eilen vaunut! Päädyttiin emmaljungan yhdistelmävaunuihin kääntyvillä etupyörillä. Oli tosi näppärä käännellä pienessä tilassa (esim ostoksilla) ja sitten pyörät sai lukittua suoraan jolloin minusta toimi ihan samalla tavalla kun normi nelipyöränen… Ensikertalaisena sanottakoon etten ymmärrä vähääkään tätä kiihkoa jota eri merkit vaunuissa aiheuttavat… mutta itse päädyttiin juuri emmaljungaan lähinnä sen vuoksi että myyjän mukaan siinä erityisesti on kankaat suunniteltu näille leveysasteille. Erityisen kätevää ja huomionarvoista minusta on se että koppa (ja tulevaisuudessa istuinosa) on helppo irrottaa ja kiinnittää. Sitten runkoon saa sellaisen pienen adapterin jonka avulla turvakaukalon saa suoraan runkoon kiinni! Tämä on varmasti merkissä kuin merkissä, mutta minusta tämä oli ihan huippu juttu! Saan siis laittaa vauvan sisällä jo turvakaukaloon, napsauttaa sen paikalleen autossa ja takakontissa ei tarvitse olla muuta kuin rattaiden runko… sitten kaupassa otan vain turvakaukalon irti ja napsautan rattaiden runkoon kiinni :) eli ei tarvitse kaukaloa kantaa käsissä eikä herättää vauvaa siirtämällä turvakaukalosta rattaiden koppaan lyhyillä kauppareissuilla.

    • 21.1.2014 / 13:45

      Hienoa, onnittelut vaunuhankinnasta! Varmasti suuri taakka pois hartioilta, kun ne on hankittuna :).
      Täällä vielä pähkäilyt jatkuu…

  43. Henna
    21.1.2014 / 15:17

    Mutsyistä kysyit vielä… Eli heittoaisaa emme ole kaivanneet, koppa tai ratasosa on tosi näppärä kääntää vauhdista, jos on ollut tarvetta. Ja näihin vaunuihin, joissa kääntyvät pyörät, ei taida missään merkissä heittoaisaa saadakaan? Kääntyvien pyörien kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa, ovat aika ison kokoiset, joka tekee vaunuista tukevat ja myös maastokelpoiset – näppäryyttä unohtamatta! ;) Kääntyvät pyörät siis oikein mainion kokoiset! Joku mainitsi toisen merkin kohdalla jarrujen jäätymisestä, ei ole ikinä tullut vastaan Mutsyjen kohdalla.

    Mulla yhtenä isona kriteerinä oli vaunujen kanssa myös se, ettei tarvitsisi erikseen matkarattaita, näiden kanssa on ollut näppärä asioida. Meillä vaunuissa on vielä adapterit Maxi-Cosin Cabriofix turvakaukalolle ja ah! Se on ihan parhautta menevälle äidille! :D Vauvaa ei tarvitse riepotella istuimesta vaunuihin vaan kaveri voi häiriöttä jatkaa kopassa uniaan, joka siirretään vaan runkoon kiinni :) Kannattaa käydä kokeilemassa!

    • 22.1.2014 / 10:33

      Kiitos näistä Henna! Tosi kiva kuulla. Olemme miettineet tuota saman merkin kaukaloa enkä itsekään hihku matkarattaiden hankinnan suhteen, mutta käytäntö näyttää sitten tuleeko niille tarvetta :).

  44. Marie
    21.1.2014 / 17:04

    Tsemppiä vaunuviidakkoon. Sitä se todellakin on.. Mutta ei kannata liian vakavasti ottaa:)

    Meillä oli alkuun tutuilta saadut ikivanhat Emmaljungan rattaat. En tykännyt niistä oikeastaan yhtään. :| Kyllähän niiden kanssa eli, kun ei paremmasta tiennyt… en moiti itse Emmaljungaa, vaan tuota ko mallia. Toki osa Emmaljungan malleista on minusta hirmu matalia.

    Näiden jälkeen hommattiin Ora yhdistelmävaunut. Nämä oli nappivalinta meille. Hinta-laatusuhde oli kohdallaan. Näissä oli isotilmakumipyörät ja hyvä jousitus, joten meno oli köykästä kelillä kuin kelillä. Ostoskori oli metallia, kun nykyään tuppaa kaikissa olemaan kankainen. Metallinen oli parempi. Näissä vaunuissa oli se istuinosa, jonka pystyi kääntämään. Ja kova istuinosan päälle laitettava kantokoppa oli ehdoton. Näissä Oran koppa oli vähän isompi kuin muissa, joten vauva mahtui pitkään. Lisäksi ”fyllit” oli näisdä todella suojaavat. Loistavat kiesit siis. Kääntöaisaa en kaivannut. Oiskohan meillä ollut tyyliin kerran tilanne, kun oisin kääntänyt, mutta silloin käänsin sitte istuimen. Ja joskus taisin vetää vaunuja perässä, jos kovin kirkkaasti paistoi. Mutta harvassa siis ne oikeesti tarpeelliset kerrat.

    Orat oli periaatteessa isot, mutta ne sai silti hyvin autoon. Jopa pienen Clionkin taakse ne mahtui, kunnappasi pari rengasta irti (lähti painalluksella,ei mikään iso projekti). Adaptereita meillä ei ollut eikä ollut tarpeen. Ei oikeesti oo mikään iso homma siirtää vauva kaukalosta joko kaupan kaukalokärryyn tai sitten rattaisiin makuulle, jos shoppailureissulla. Mukavampi on köllötellä kuin olla sykkyrällä kaukalossa pitkää aikaa.

    Kannattaa vauva-aikana ajatella niin, etyä mikä silloin nimenomaan vauva-aikana tuntuu mukavimmalta ja valita sen mukaan. Itse pidin enemmän ns möhkövaunuista, kuin hirveen moderneista citykärtyistä.

    Suosittelen hyvien vaunujen lisäksi myös kunnon matkarattaita. Meillä oli ekalla lapsella Emman halpikset ja hyvin pärjättiin niillä mm. 2etelän reissua. En tod ois raahannu isoja vaunuja lentokoneeseen.

    Kun pienempi lapsi ilmoitti tulostaan, ostettiin kolmipyöräiset Phil & Teds Sportit kaikilla herkuilla. Nämä olivat huippukärryt. Näissäkin isot ilmakumipyörät. Toimivat loistavasti niin yhden kuin kahdenkin lapsen kanssa. Päiväunilla pienemmän kanssa käytettiin yhä noita Oran vaunuja ja vähän aikaa meillä oli myös seisomalauta niissä.

    Jonkun aikaa meillä oli myös Mac Larenin matkarattast, jotka olivat tosi hyvät. Nämä meille tuli oikeastaan vain yhtä matkaa varten. Toimivat kivasti, toki kovat renkaat ei niin hyvin kulkeneet kuinnuo Phil & Tedsien ilmakumirenkaat.

    Nyt ollaan siinä jamassa, että kaikki kiesit ovat jo uusissa kodeissaan. Mutta kaikennäkösiä menopelejä sitä näköjään meilläkin oli.

    Mut jos meinaatte toisen lapsen hankkia, niin hyvin pian sen vauva-vaiheen jälkeen kannattaa miettiä noita Phil & Tedsejä. Käytettiin niitä esikoisella jostain 1,5v iästä lähtien. Tuntuivat siinä vaiheessa yhdistelmiä kivammalta. Lapsikin tykkäsi enempi. Moni tuttu onkin siinä vuoden iässä katrllut rattaita. Jotenkin nuo yhdistelmien istuinosat on vähän semmosia pönöttäviä..

    Tulipa pitkä sepustus, huh.

  45. Elviira
    22.1.2014 / 01:29

    Emmaljunga on hyvä ja laadukas merkki, mutta Edget yms. muut isot ja painavat vankkurit jättäisin harkinnasta. City-Crossit kovalla vaunukopalla pienelle vauvalle loistavat, myös ratasosalla ihan kelpo pelit esimerkiksi lenkille. Brio Happyt olleet kahdella lapsella käytössä: loistavat perusvaunut kovalla vaunukopalla, huomattavasi kevyemmät ja sirommat kuin esimerkiksi Emmaljungan Edget. Rattaina Happyt ihan ok lenkkeilyyn, mutta kaupoille yms. turhan isot. Istuvalle lapselle esimerkiksi Emmaljungan Scooterit (löytyy myös kääntyvillä etupyörillä) ovat huomattavasti käytännöllisemmät kuin perinteiset yhdistelmät. Eli minä suosittelisin vaunuiksi jotain perinteisiä vaunuja kovalla vaunukopalla (kesällä viileä, talvella tilava) ja mahdollisimman kevyellä rungolla. Istuvalle lapselle sitten pelkät rattaat vieläkin kevyemmällä ja sirommalla rungolla. Jos maastossa ei tule liikuttua niin esim. Brion Smilet tai Singit voisivat olla näppärät yhdistelmät :)

    • 22.1.2014 / 10:40

      Mä luulen, että ne on meidänkin makuun turhan isoja. Kiitos viestistäsi ja vinkeistäsi Elviira!

  46. Saara
    25.1.2014 / 15:02

    Naisväellä on toki erilaisia mielipiteitä, mitkä ovat hyvät ja huonot. Kokemukset linkittyy mm. siihen, millaisessa ympäristössä ne ovat käytössä ja sattuuko omalle kohdalle ns. maanantaikappale.

    Vaikka käyttäisitkin vaunuja ”maalla”, on vaunujen ohjattavuus yksi tärkeimmistä kriteereistä, minun mielestä. Kääntyvä/kääntyvät RENKAAT on ihanat, kun et joudu jokaista pientäkin suunnanmuutosta tehdä nostamalla keulaa tai liikuttamaalla vaunujen takaosaa sivuttaissuunnassa. Meillä teutonian spirit s3, ja olen vuosien aikana käyttänyt eturenkaan lukkoa vain muutaman kerran.

    Mikäli tykkäät käydä vauvan kanssa shoppailemassa tms. liikenteessä rattaiden kanssa, turvakaukalon ADAPTERIT on kova sana! Joku ylempänä kirjoitti, että vauvaa ei saisi pitää turvakaukalossa pidempää aikaa. Se on totta, kotioloissa sitteri on sitä varten, mutta liikenteessä ollessa kaukalon siirtäminen vaunuihin on unelma. Voithan sä toki nostaa vauvan kaukalosta vaunuihin, mutta aika moni äiti on kertonut vauvan (varsinkin isomman) heräävän moisessa vaihtotilanteessa. Pointti kaukaloadaptereihin: joudutko kuljettaa adaptereita mukana ja asentaa ne aina erikseen, kun laitat kaukalon vai voiko adapterit olla koko ajan vaunuissa paikoillaan myös silloin, kun koppaosa on päällä. Meillä on teutonian spirit s3, ja adapterit ovat olleet ostohetkestä saakka paikoillaan.

    Täydellisiä vaunuja ei ole olemassa. Isot ja tilavat vaunut vievät yleensä myös ison tilan autossa (huomioikaa teidän peräkontin koko), eikä ne ole niin näppärät kaupungilla. Mielenkiintoinen huomio on se, että vaikka lapsi kasvaa, rattaiden koko pienenee :) Melko varma olen, että tulette aikoinaan ostamaan lapsellenne ns. matkarattaat. On ne vaan näppärät tuolla kaupoissa. :)

    • 26.1.2014 / 11:59

      Joo on tässä monenlaista miettimistä kyllä! :)
      Pikkuhiljaa kuitenkin ajatukset selkenevät ja piakkoin lähdemmekin taas vaunuliikekierrokselle testailemaan.

  47. 29.1.2014 / 15:08

    Me testasimme useampaa eri vaunumerkkiä ja Emmaljungat olivat kaikista jämäkimmät minun mielestä. Riippuu tietysti paljon käyttötarkoituksessta, mutta minä käyn paljon vaunulenkeillä ja meillä on talvivauva joten nuo Duo edget olivat tosi hyvä valinta.
    Se oli myös hyvä kun mietin, että haluanko kantokopan vai tuollaisen ihan erillisen vaunun kopan niin meidän vauva olikin syntyessään iso kooltaan ja kasvaa kovaa vauhtia niin kantokoppa olisi käynyt nopeasti ahtaaksi toppavaatteiden kanssa. Mutta makuasioista ei voi kiistellä, kannatan edelleenkin 3 kuukauden perusteella Emmaljungan Duo Edgejä sport rungolla!

    • 30.1.2014 / 11:17

      Kiva että kerroit kokemuksiasi Kirsi! Meillä on nyt vaunuhankinta hieman jäissä, tuli niin paljon muita juttuja tähän aikaa viemään, mutta helmikuun aikana hankinnan teemme! :)

  48. Marianne
    9.2.2014 / 13:27

    Hei!
    Meillä on ollut useita eri yhdistelmävaunuja, viimeisimpänä nuo Mutsyn Urban Riderit. Itse pidän niitä parhaina, jos on tarkoitus liikkua sekä kaupungilla että lenkkipolulla. Alussa meillä oli adapterit, joilla runkoon saa kiinni turvakaukalon ja ne olivat tosi hyvät.
    Musta valinnassa kannatta miettiä ratasvaihetta, koska ainakin meillä kova vaunukoppa on ollut käytössä max 6kk, jonka jälkeen lapsi ei joko viihtynyt siellä tai meinasi kiivetä sieltä pois. Ratasosa saattaa olla tuon jäljkeen käytössä vielä yli kaksi vuotta. Toisaalta teidän tarpeet kuullostavat siltä, että matkarattaat saattavat olla teille tarpeen. Ne ovat kuitenkin niin paljon helpommat kasata auton kyytiin, kuin mitkään meidän yhdistelmistä (Mutsy, Gesslein, Hartan, P&T)

    • 10.2.2014 / 14:53

      Kiitos kommentistasi Marianne! Kiva kuulla, että Mutsyt on olleet mieluisat. Onko noissa kyseisissä vaunuissa ratasosa tarpeeksi tilava kaksivuotiaallekin? Tarkoitan että pituus riittää lapsen niissä istumiseen..?

  49. anna
    16.2.2014 / 23:38

    En jaksanut lukea kaikkia kommenttejasi mutta paljon vaunuja lykänneenä voin sanoa että TÄRKEIN ominaisuus on työnnettävyys/korkeus suhteessa työntäjään eli vain KOKEILEMALLA löytää ne omaan käteen parhaiten sopivat. :) Kolmipyöräisissä on valtavasti eroa kiikkeryydessä, samoin saman merkin eri mallien välillä. Suosittelen lämpimästi siis kokeilemaan. Omat Gessleinit ovat vm 2005 ja edelleen palvelevat lyhyttä (ja pitkää) lenkkeilijää hyvin mutta kaupunkireissuille on erikseen kolmipyöräiset ilmakumipyörillä olevat rattaat. Ja kannattaa ajatella asiaa pidemmällä tähtäimellä, ensimmäiset ½ vuotta menee niin nopsasti ja sen jälkeen vauva haluaa jo tehdä vaunun kyydissä muutakin kuin makoilla kopassa. Pehmeää kantokassia suosittelen lämpimästi pitkäikäisyytensä vuoksi.

    • 17.2.2014 / 12:09

      Kuulostaa järkevältä! Oltiinkin lauantaina vaunukaupoilla ja hankinta tuli tehtyä :). Päädyimme Mutsyn Urban Ridereihin.

  50. Jendi
    17.2.2014 / 11:41

    Moikka!

    Suosittelin aikaisemmin noita bumbleriden indie-rattaita. Kuitenkin itse olen kääntänyt kelkkani varsinkin nkun nyt myyvät babystylessä Mutsyn 4rideria 569€ (norm 769€). Mallisto ei ole muuttumassa mutta toimittajalta on tullut tarjous mutta ilmeisesti noita ei ole enää kovin montaa jäljellä. Kuitenkin jos olet kauhean lyhyt en ehkä voi suositella sinulle noita. Itse olen 175cm pitkä ja ajattelisin että jos joku 160cm lykkisi näitä vaunuja niin saisi kyllä hartiat ja selän kipeäksi.. Sen verran korkeat ne on ja varressa vain vähän säätöä alaspäin.

    Muuten ihanat rattaat ja helppo koota ja menee pieneen kasaan ja rullaavat hyvin.

    • 17.2.2014 / 12:13

      Voi arvaas mitä! Olimme lauantaina vaunukaupoilla ja päädyimme kuin päädyimmekin noihin ennakkosuosikkeihimme eli Mutsyn Urban Ridereihin :). Mutsyt poistuvat noiden liikkeiden valikoimista, joten siksi myyvät niin edullisesti (sekä Urban Rideria että 4Rideria). Tulipa valtava säästö, kun odotimme tähän asti hankinnan kanssa! Olen 163 cm pitkä, tutulla samat vaunut nyt neljättä vuotta käytössä ja hän on 165 cm eikä ole valittanut.
      Postausta tulossa aiheesta joku päivä :).